Nieuws

#1 Kick-off Made by 020

“Het voelde net als een kamp, het was heel gezellig, iedereen was erg open en wilt er echt wat van maken met de challenge.” 

Op 16 maart 2022 ging alweer het 12e traject van Made by 020 van start! De kick-off vond, volgens traditie, plaats bij de Tolhuistuin. De komende 8 weken zal deze gedreven groep mbo-studenten deelnemen aan hét talentontwikkelingsprogramma van Amsterdam. 

 

Dit traject werd afgetrapt met een pakkende speech van de bij ons bekende spoken word artistLev Avitan. In zijn spoken word motiveerde Lev de leerlingen om hun bijdrage aan de maatschappij te leveren, want zij zijn immers de toekomst van ons prachtige Amsterdam. Ook gaf Lev ons een voorproefje van het thema van dit traject. 

 

Nadat iedereen al lang in spanning zat af te wachten, werd eindelijk bekend dat het thema van traject #12, sociaal ondernemerschap is. Ondanks dat de naam van dit thema op veel verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden, is in de kick-off toch al snel duidelijk geworden wat hier nou eigenlijk mee bedoeld wordt. Zoals Lev mooi verwoordde is de belangrijkste eis van een sociale onderneming, dat impact voor floes (straattaal voor geld) gaat.

 

Sociale ondernemingen zijn er in alle soorten en maten. Ze maken soep van geredde groenten, produceren chocolade, brouwen bier of maken duurzame kleding. Je vindt ze in de horeca, het facilitair management, in de IT, in de zorg of de mode. Je kent er vast ook een aantal: Tony’s Chocolonely, Brownies & Downies en Fairphone zijn allemaal voorbeelden van sociale ondernemingen. 

 

De studenten hebben in groepjes kennis gemaakt met hun persoonlijke peercoach. Na het uitvoeren van het hectische mission impossible spel, hing er al snel een hele vertrouwde sfeer in de zaal. Samen met hun peercoach zijn de studenten zich gaan verdiepen in hun opdrachtgever en de bijbehorende challenge waar ze de komende weken mee aan de slag zullen gaan. 

 

De opdrachtgevers van dit jaar zijn:

  • Amsterdam Impact valt onder gemeente Amsterdam. Zelf zijn ze geen onderneming, maar wel stimuleren ze sociaal ondernemerschap in Amsterdam. De gemeente richt zich niet alleen op de sociale ondernemingen, ze richten zich óók op de consumenten: mensen zoals jij. Mensen die bijvoorbeeld kleren in de stad kopen of uit eten gaan. De challenge hier is om manieren te verzinnen waarop jonge Amsterdammers gemotiveerd worden om maatschappelijke impact mee te laten wegen in hoe ze hun geld uitgeven. 
  • Brouwerij de Prael is een sociale onderneming met als missie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk te bieden. De doelgroep waar ze zich op richten zijn mensen met een psychiatrische achtergrond. Hun doelstelling is dat 70 procent van de medewerkers uit deze doelgroep komt. Winst die de brouwerij maakt op de verkoop van de biertjes, word ingezet om nog meer impact te maken wat betreft hun missie. Ruim 4 op de 10 mensen hebben ooit in hun leven één of meerdere psychische aandoeningen (gehad). Helemaal niets om je voor te schamen, zou je denken. Helaas is er nog altijd een enorm stigma rondom psychische aandoeningen. De challenge waar de studenten de komende weken aan zullen werken luid dan ook als volgt: bedenk hoe de Prael op een unieke manier bij kan dragen aan de acceptatie van mensen met psychische problemen op de werkvloer. 

 

Kortom, er is werk aan winkel! Aankomende week zullen de studenten een interessante netwerk workshop krijgen van Mourad El Moussati en gaan ze eindelijk hun opdrachtgevers ontmoeten.

 

Blijf het komende traject van Made By 020 volgen op de website en onze Instagram!

 

Tot volgende week!!

Vragen? Neem contact met ons op.

Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.