Nieuws

Creatieve oplossingen voor bestaande maatschappelijke vraagstukken

Studenten Made by 020 bedenken creatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken in opdracht van grote bedrijven

Tijdens Made by 020 gaan de teams op zoek naar creatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Dit zijn bestaande uitdagingen, geformuleerd door interessante bedrijven en organisaties. Aan traject 7 deden mee:  Gemeeente Amsterdam afdeling veiligheid en afdeling evenementen, EK Voetbal 2020 organisatie, Schiphol Group,en Cordaan.

We hadden deze keer vier challenges en acht teams. Dat betekende twee verschillende oplossingen voor dezelfde challenge. Hieronder lichten we kort toe tot welke creatieve oplossingen de studenten zijn gekomen.

 

Challenge 1

De gemeente Amsterdam werkt aan een oplossing voor de jaarlijkse vuurwerkoverlast. En heeft daarom gevraagd of een groep studenten hierover mee kan denken. Hoe denken jongeren over vuurwerk, de voordelen maar ook de nadelen ervan? En hoe zou een ideale Oud & Nieuw viering, zonder vuurwerk, er uit komen te zien? Dit was het vraagstuk waar twee groepen zich over hebben gebogen.

 

Er zijn twee enthousiaste groepen geweest die zich hebben gebogen over dit vraagstuk in het traject van 8 weken. Ze zijn twee keer bij de opdrachtgever (gemeente Amsterdam afdeling veiligheid en evenementen) langs geweest. In week 2, de eerste keer bij de opdrachtgever, hebben ze uitgebreide informatie ontvangen over het vraagstuk waar ze mee zitten. Daarnaast heeft Anouk de Regt, gedragsveranderaar binnen de gemeente, de studenten een presentatie gegeven over hoe je gedragsverandering teweeg brengt.

 

Vanaf dat moment zijn de twee groepen vrij snel met één idee dezelfde richting ingeslagen: een festival en feest specifiek voor jongeren.

Groep 1. heeft hiervoor zelfs een vragenlijst uitgezet bij vrienden, om daadwerkelijk onderzoek te doen bij ‘de doelgroep’ en te vragen waar jongeren zelf behoefte aan hebben. De uitkomst van het groepje is een festival op het NDSM-werf – niet geheel zonder vuurwerk, maar wel een stuk minder.

 

Groep 2 heeft ook een festivalconcept gepitcht, met veel verschillende podia (voor ieder wat wils). De naam van het festival is DayZero en is specifiek opgericht voor jongeren.

 

Daarnaast hebben de twee verschillende groepen ook nagedacht over bewustzijn, en hoe je dit kunt vergroten onder jongeren.
Groep 1 heeft nagedacht over manieren waarop je bewustzijn over vuurwerkoverlast kun vergroten, vooral in de richting van bewustwordingscampagnes onder jongeren om te laten zien dat een vuurwerkloze oud en nieuw viering óók heel leuk is.

 

Groep 2 heeft zich vooral gericht op overgangsfase waarbij je mensen bewust maakt van de rotzooi en vuilnis dat vuurwerk afsteken met zich meebrengt. Onder de noemer: #schaamjerotje hebben ze bedacht dat mensen zelf hun vuurwerkafval kunnen leveren tegen een financiële vergoeding. Oftewel, statiegeld op vuurwerk.

 

 

Challenge 2

 

In de zomer van 2020 wordt het Europees Kampioenschap voetbal georganiseerd. Normaal gesproken wordt zo’n kampioenschap in één land georganiseerd. Maar de komende editie gaat het helemaal anders: de wedstrijden worden in maar liefst twaalf verschillende landen gespeeld.

 

De teams zijn voor deze challenge naar de EK-kwalificatiewedstrijd geweest waar Nederland tegen Estland speelde, waarbij ze de zogenaamde fan journey zijn ondergaan. Op basis van de customer journey methode hebben ze nagedacht over mogelijke verbeteringen en advies gegeven. Ze hebben de vraag meegekregen over er zaken waren die anders/beter konden.

 

De studenten van groep 3 en 4 hebben op basis van hun verwachtingen en ervaringen bij de wedstrijd Nederland – Estland een aantal punten gepitcht aan de opdrachtgever. Hier kwam het volgende uit:
– Wijze van benaderen en aanspreken voetbalfans: mag vrolijker en sfeervoller. Het zijn geen hooligans en het gaat allemaal om een leuke sfeer. Veel van de studenten werden niet vriendelijk en onpersoonlijk behandeld.
– De fanzone nog grootser opzetten – hier waren de studenten erg enthousiast over. Zou leuk zijn om ook na de wedstrijd de fanzone door te laten gaan: op deze manier spreid je de massa’s die met ov reizen wellicht ook beter.
– Kluisjes is echt een probleem: veel Ajax-fans weten dat je niet met een tas het stadion in mag, maar Oranje fans weten dit waarschijnlijk minder goed.
– Meer aanwijzingen over het vervoer en de manier waarop dit verbeterd kan worden.
– Verminderen van afval in het stadion door ook hier vuilnisbakken/vuilniszakken te plaatsen.

 

Challenge 3

 

Duurzaamheid is de afgelopen jaren een belangrijk thema geworden. Het komt in allerlei aspecten van ons leven terug. Denk bijvoorbeeld aan voedsel, energie, vervoer en afval. Voor Schiphol Group is duurzaamheid ook een heel groot thema. En juist omdat zij zo groot zijn, kunnen zij veel winst boeken op het gebied van duurzaamheid.

 

Als passagier leg je een weg af vanaf je huis tot aan de vliegtuigstoel, de zogenaamde passenger journey. Schiphol Group heeft de studenten gevraagd om mee te denken over hoe ze deze journey duurzamer kunnen maken. En of ze hiervoor creatieve oplossingen konden bedenken.

 

De groepen zijn tot mooie oplossingen gekomen, en hebben vanaf de start allebei een andere richting gekozen.

 

Groep 5 heeft zich gericht op het tegengaan van plastic afval op Schiphol en daarvoor twee oplossingen bedacht:
1. Een machine die plastic flesje recyclet tot een hoogwaardig bruikbaar product. De studenten hebben hiervoor een prototype ontworpen.
2. Plastic wrappers voor koffers. Deze worden voornamelijk gebruikt uit een gevoel van veiligheid. Maar kan dit gevoel ook op een andere manier worden gegeven?

 

Groep 6 heeft zich voornamelijk gericht op bewustwording over wat Schiphol al doet rondom het thema duurzaamheid en ook twee oplossingen bedacht:
1. Wc quiz: een quiz met vragen over wat Schiphol doet aan duurzaamheid. Andere plekken waar dit zou kunnen worden gedaan zijn de gates en de bagagebanden. Hier brengen passagiers enorm veel tijd door en vervelen ze zich vaak.
2. Het groene karretje waarmee passagiers worden vervoerd op de luchthaven. Deze karretjes worden echte eyecatchers, met een pakkende slogan. Een fotogeniek voertuig, waar passagiers mee op de foto willen en die ze willen delen op social media. Het doel is een pakkend beeld creëren waarmee Schiphol wordt gekoppeld aan duurzaamheid. Dat het als het ware een soort duurzaamheidsmascotte wordt.


Bottle Eater

 

#takearideonthegreenside

 

Challenge 4

Er werken te weinig mensen in de zorg. Er staan tienduizenden vacatures open en mogelijk zijn er in de toekomst nog duizenden extra medewerkers nodig. Dat komt onder andere doordat Nederland aan het vergrijzen is: we worden steeds ouder, waardoor er simpelweg steeds meer ouderen zijn. Maar ook in de andere zorgsectoren zijn er personeelstekorten.
Een groot probleem voor de zorg in het vinden van genoeg personeel is het stoffige (en soms zelfs negatieve) imago. Dit komt deels door de vele negatieve berichten in de media over werken in de zorg: over bijvoorbeeld de hoge werkdruk en slechte salarissen.

 

Dat is precies het imago waar de opdrachtgever van deze challenge, Cordaan, vanaf wil. Cordaan wordt gezien als dé zorgwerkgever in Amsterdam. En hoewel er meer dan 5000 mensen werken, hebben zij ook personeel te weinig. Maar het negatieve beeld wat mensen vaak hebben klopt helemaal niet en daar wil Cordaan wat aan doen. Ze hebben de groepjes van deze challenge gevraagd hoe zij, aan de hand van social media, het imago van werken in de zorg kunnen verbeteren en daarmee meer jonge mensen enthousiast kunnen krijgen voor een baan in de zorg.

 

Groep 7 heeft zich gericht op zij-instromers tussen de 15-35 jaar om hen te enthousiasmeren voor een baan in de zorg. Instagram en Facebook zijn de kanalen waarop jongeren te vinden zijn. Ze richten zich op:
■ Mensen die nu een andere baan hebben.
■ Mensen die momenteel niet gelukkig zijn op hun werk.
■ Mooie kans! Opleiding is verkort, wordt betaald door Cordaan en je krijgt na je opleiding direct een baan.
■ Inspelen op:
– Gevoel “ik ben niet blij met mijn huidige baan”.
– Werken in de zorg geeft veel voldoening: maatschappelijke baan.
– Mensen denken rond het nieuwe jaar na over de toekomst en goede voornemens.
■ De campagne laat op beeld het verschil zien tussen hoe een zij-instromer zich voelde in de oude (kantoor)baan en een baan in de zorg.

Groep 8 heeft zich gericht op het medium Instagram: je kunt hier op een mooie manier laten zien hoe het werken in de zorg eruit ziet. Belangrijk is dat ze niet de dagelijkse werkzaamheden van de zorg laten zien, maar meer zitten op de verbinding tussen mensen. En wat je van elkaar kunt leren – een mooie en positieve benadering. Ze hebben grappige filmpjes opgenomen waarin de jongere zorgmedewerkers vertellen over welke taal en woorden jongeren gebruiken. Maar ook andersom: welke woorden en gezegden oude mensen gebruiken. Belangrijk om het grappig en aantrekkelijk te maken, waardoor het vooral erg leuk is om te zien. Om zo van het stoffige imago af te komen.

 

Vragen? Neem contact met ons op.

Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.