Nieuws

Op bezoek bij de opdrachtgevers van de challenges

In week twee gingen de studenten op bezoek bij de opdrachtgevers van hun challenge. Spannend! Want dit was een belangrijk moment om de opdrachtgevers het hemd van hun lijf te vragen over hun opdracht. De studenten waren scherp en stelden goede kritische vragen.

Elke lichting werken de studenten in teams aan challenges. Zij werken gedurende het programma in teams aan creatieve oplossingen voor bestaande maatschappelijke vraagstukken. Deze challenges worden uitgevoerd in opdracht van grote, vooraanstaande bedrijven. Dit jaar zijn dat Schiphol Group, de gemeente Amsterdam afdeling Evenementen en afdeling Veiligheid.zorginstelling Cordaan, de EK voetbal 2020 projectorganisatie die onder andere bestaat uit de gemeente Amsterdam, Johan Cruijff Arena en de KNVB.

Dit jaar zijn er acht teams, die werken aan vier challenges. Dat betekent dat er twee teams werken aan oplossingen voor een challenge. We hopen zo op veel spannende ideeen voor de opdrachtgevers, waarmee zij na het programma  aan de slag kunnen gaan.  Maar aan welke challenges wordt er dan gewerkt? Nou, deze dus:

  1. Hoe kan de gemeente Amsterdam op positieve wijze vuurwerkoverlast verminderen en een leuk Oud en Nieuw organiseren voor jongeren zonder vuurwerk?
  2. Adviseer de EK voetbal 2020 organisatie over hoe zij voetbalfans ontvangen en entertainen tijdens dit belangrijke kampioenschap.

  3. Bedenk duurzame oplossingen voor verschillende plekken waar je als passagier in de Schiphol terminals langskomt.

  4. Op welke manier kan zorginstelling Cordaan gebruik maken van social media om het imago van de zorg te verbeteren en jonge mensen enthousiast te maken voor een baan in zorg?

De teams gingen dus voor het eerst op bezoek bij de opdrachtgevers. Dit was een belangrijk moment, omdat ze hier zoveel mogelijk informatie moesten verzamelen voor hun challenge. Om ze op weg te helpen kregen de studenten eerst een workshop Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Allerlei tips voor een goed gesprek kwamen voorbij. Een goed gesprek begint met goed luisteren en luisteren doe je niet alleen met je oren. Let ook op je lichaamshouding, was hier de tip. En vooral: niet denken of al bezig zijn met een antwoord terwijl je luistert, want dan hoor je niet wat de ander zegt. Een andere, misschien wel de allerbelangrijkste tip was het stellen van open vragen. Deze vragen beginnen met : wie, wat, waar, wanneer of hoe. De studenten hadden goed opgelet tijdens de workshop, ze waren namelijk super scherp en stelden heel veel goede vragen. Dit belooft wat voor het vervolg van het programma!

 

Vragen? Neem contact met ons op.

Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.