challenge updates

Traject 04

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de steeds drukker wordende stad leefbaar blijft voor iedereen?

#challenge, #leefbaarheid2

Amsterdam is een ontzettend mooie stad die veel te bieden heeft, maar dit maak Amsterdam ook populair. Hierdoor wordt de stad steeds drukker, stijgen de huizenprijzen en neemt de woningnood toe. De openheid van de stad Amsterdam is altijd een kracht geweest, hoe zorgen we ervoor dat dit ook zo blijft?

Jayson Latupeirissa

#Student

Sara Mossa

#Student

Noman Sayad

#Student

Samuel Yorks

#Student

Ruben Kleiburg

#Student

Ashwin Gnade

#Student

Ezgi Erdogan

#Student

Elijah Alvares

#Peer coach

Milio van de Kamp

#Peer coach

Nashara Nap

#Student

Mercedes Boodie

#Student

Chimene Hulst

#Student

Intercontinental Amstel Hotel

#Bedrijven

Update #7 - 31.05.2018

Oplossing challenge #2

Toeristen gaan graag naar ‘speciale en bijzondere’ plekken. Een drankje in The Ice Bar, een avocadoburger, schommelen op de toren in Noord, allemaal echte toeristentrekkers.

 

Het team van peer coaches Maisha en Elijah wilde iets nieuws bedenken buiten de ring in de Bijlmer, waar veel verschillende culturen zijn en waar nu mensen vooral heen gaan voor voetbal, een concert of de film maar waar toeristen niet zo snel komen. Toen kwamen ze op het idee om een soort van hoge bomen park te ontwerpen zoals dat nu is in Singapore, maar dan in de vorm van Tulpen! In deze Tulpen kunnen allerlei restaurantjes komen die de culturen uit de Bijlmer vertegenwoordigen. Super creatieve oplossing dus, nu is het hopen dat de gemeente Amsterdam er iets in ziet!

De eerste schets voor de Tulpen in de Bijlmer

Update #6 -

Oplossing Challenge #1

Drukte in de stad gaat helaas ook gepaard met vervuiling. Het team van peer coach Milio heeft ervoor gekozen om hun oplossing te focussen op het tegengegaan van vervuiling door de toenemende drukte. Hun oplossing bestaat uit het ontwerpen van mooie en opvallende vuilnisbakken, die tegelijkertijd ook een grote capaciteit hebben voor afvalopslag. Het grootste gedeelte van de prullenbak zal ondergronds zijn, waardoor het straatbeeld niet vervuild wordt door grote prullenbakken.

Update #5 - 17.04.2018

De impact van Booking.com op de stad

Op een warme lentedag gingen de studenten op bezoek bij Booking.com, het bedrijf achter de website waar je wereldwijd hotelovernachtingen kunt boeken. Booking.com is in 1996 opgericht in Nederland en uitgegroeid tot een megabedrijf: elke dag worden er wereldwijd miljoenen overnachtingen geboekt. Een groot deel van de mensen die dit aan de achterkant regelen werken in Amsterdam. In totaal werken hier 5000 mensen op kantoren van Booking, wereldwijd zijn dat er 18.000.


Het team werd ontvangen door Mathieu Koster, Senior HR Business partner. Na een rondleiding door het enorme kantoor aan de Herengracht eindigden we op het dakterras met uitzicht over de hele stad. Hier vertelde Mathieu over de geschiedenis en de groei van het bedrijf en over de impact op de stad. Studenten Ruben en Hind hadden vragen voorbereid over het aantal bezoekers dat via Booking.com naar Amsterdam komt en welke plekken populair zijn. Vervolgens vroegen ze Mathieu naar feedback op de plannen die ze hebben voor de oplossing. Op 30 mei presenteren ze deze oplossing op het eindevenement.

Update #4 - 16.04.2018

Netwerkgesprek bij het Amstel Hotel

Na het bezoek aan de Ziggo Dome tijdens de eerste netwerkgespreksweek stond er deze week een bezoek aan een niet minder indrukwekkende naam op het programma, namelijk aan het Amstel Hotel! Het groepje van Elijah en Maisha ging hen al voor, maar ook Milio’s groepje kreeg hier de kans om Niels Spronk het hemd van het lijf te vragen over hun challenge. De studenten hebben ervoor gekozen om te focussen op het voorkomen van afval en vervuiling door de toenemende drukte in de stad. Aan het Amstel Hotel was de vraag dan ook hoe zij hier mee om gaan en of zij hier veel last van ervaren. Benieuwd wat de studenten voor oplossing gaan ontwikkelen? Houd dan onze website en social media in de gaten!

Update #3 - 20.03.2018

Made by 020 bezoekt Amstel Hotel

Tijdens Made By 020 werken studenten samen met het bedrijfsleven aan vraagstukken – challenges- die spelen in Amsterdam. De studenten van peer coach Maisha en Elijah onderzoeken hoe de steeds drukker wordende stad leefbaar kan blijven voor iedereen. Hiervoor zijn zij in gesprek gegaan met werkgever Niels Spronk van het Amstel Hotel: ‘zonder talentvolle mbo’ers is er geen gastvrijheid in de stad Amsterdam en ons hotel. Daarom is het voor mij fantastisch om met deze jonge mensen te werken en zo ook bij te dragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en toekomst.’

 

 

“In het Amstel Hotel is alles mogelijk. Door het bezoek weet ik weer hoe graag ik iets wil doen met eventmanagement!”

– Deelnemer Egzi Erdogan

 

De studenten tijdens het gesprek in het Amstel Hotel

Update #2 - 19.03.2018

Made by 020 bezoekt Ziggo Dome

Terwijl de studenten zich buiten verzamelden, hadden de fans van Thirty Seconds To Mars, die dezelfde avond in de ZiggoDome speelden, zich al geruime tijd verzameld in de wachtrij in de kou. Gelukkig voor onze studenten mochten ze via de personeelsingang de Ziggodome betreden, waar ze werden opgehaald door Ronald Fiolet. Ronald is de operationeel directeur van de Ziggo Dome en zou de studenten de komende 1.5 uur alle ins- en outs over de Ziggo Dome gaan vertellen en meedenken over de challenge.

Studenten bij de Ziggo Dome

Ronald legde hen van alles uit over de organisatie van het personeel en de verschillende functies van het personeel. Ook vertelde hij veel over de mogelijkheden van mbo-studenten om bij een bedrijf zoals ZiggoDome te werken. Tijdens de rondleiding kregen de studenten ook de gelegenheid om met Ronald in gesprek te gaan over hun challenge. Ronald vertelde veel over de grote aantallen bezoekers die de ZiggoDome trekt en hoe ze ervoor zorgen dat dit geen problemen veroorzaakt. Uit zijn verhaal kwam naar voren dat samenwerking en communicatie met verschillende instanties cruciaal is. Zo werkt de ZiggoDome o.a. samen met AFAS Live, de Gemeente Amsterdam, de politie, NS en GVB.

Ook vroegen de studenten naar hoe de Ziggo Dome met al het afval omgaat. Hier had het groepje vorige week al over zitten brainstormen. Een grote stroom van mensen leidt namelijk ook tot een grote hoeveelheid afval. Veel afval op straat maakt de stad namelijk ook minder leefbaar. Ronald vertelde dat dit probleem nog geen concrete oplossing heeft. Op dit moment richten ze de uitgangen wel zo in dat er nog afvalbakken staan voordat men naar buiten loopt, zodat het laatste afval nog weggegooid kan worden. Toch wordt er nog veel afval op de grond gegooid op weg naar de parkeergarages en het station. De studenten maakten van de gelegenheid gebruik om hun ideeën aan Ronald te pitchen en om advies te vragen. Dit leverde bruikbare informatie op waar de studenten de komende weken mee aan de slag kunnen!

Update #1 - 06.03.2018

Tijdens de kickoff leren de studenten elkaar kennen

Bij woningcorporatie Stadgenoot komen de studenten voor het eerst samen om elkaar te leren kennen. Ook wordt onthuld welke studenten welke challenge gaan oplossen. Nadat ze feestelijk zijn ontvangen op een paarse loper en wat met elkaar hebben gegeten gaan ze aan de slag met het onderzoeken van hun challenge. Ook gaan de studenten op de foto zodat ze een professioneel profielfoto hebben voor hun Linkedin.

Groepsfoto tijdens de Kickoff

Vragen? Neem contact met ons op.

Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.