Made by 020 studenten presenteren hun oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen in Amsterdam!

Eindevent Made by 020 traject 4

7 teams, 5 maatschappelijke ‘challenges’ en uiteindelijk 7 vernieuwende oplossingen voor problemen in Amsterdam! Na 12 weken van hard werken presenteerden de Made by 020-studenten van het vierde traject afgelopen woensdag 30 mei in Pakhuis de Zwijger hun oplossingen aan de gemeente Amsterdam, verschillende Amsterdamse bedrijven, mede-studenten en ouders en docenten!

Een tikkeltje zenuwachtig maar zeker niet minder enthousiast, druppelden de studenten Pakhuis de Zwijger binnen op deze broeierige zomeravond. De IJ-zaal, met een indrukwekkend uitzicht, zat al snel vol met belangstellende professionals uit het bedrijfsleven, ambtenaren, docenten en familie en vrienden. Het programma werd ingeleid door Lisette Reuvers, projectmedewerker van Made by 020, door middel van een korte terugblik op het programma. Hierna heette Maurice Seleky de studenten welkom namens Pakhuis de Zwijger.

 

Hierna was het dan toch echt tijd voor de eindpresentaties van de teams! Het spits werd afgebeten door het team van peer coaches Kayleigh en Enrico. Dit team presenteerde hun oplossing om culturele instellingen toegankelijker te maken voor een breder publiek, namelijk de zogenaamde ‘Blind Box’. Dit is een soort zintuigendoos waardoor blinden en slechtzienden alsnog kunst kunnen ervaren, maar dan met hun andere zintuigen. Hierna was het de beurt aan de teams met de challenge om Amsterdam, ondanks de toenemende drukte, leefbaar te houden. Deze twee teams hebben bewezen dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn voor een probleem, want er zijn twee totaal verschillende oplossingen uitgekomen. Zo heeft het team van peer coach Milio de focus gelegd op het schoon houden van de stad en hebben zij een vernieuwende prullenbak ontworpen. Deze afvalbak is vernieuwend omdat het een groot ondergronds reservoir heeft, waardoor de afvalbak veel capaciteit heeft maar het straatbeeld niet verpest. Het team van peer coaches Elijah en Maisha heeft zich juist gericht op het spreiden van toerisme door een nieuwe toeristentrekker te ontwerpen in Amsterdam Zuid-Oost. Deze studenten hebben hiervoor grote tulpen ontworpen met horecagelegenheden, geïnspireerd op de Gardens by the Bay in Singapore.

 

Peer coach Iona deelt de certificaten en jaarboeken uit aan haar team

Hierna was het tijd voor het team van peer coach Iona met de challenge hoe mbo-studenten en het bedrijfsleven elkaar beter kunnen vinden. Zij presenteerden hun vernieuwende stagemarkt waar relevante bedrijven me verschillende opdrachten staan voor studenten, representatief voor de functies die zij bieden voor mbo-studenten. Op deze wijze kunnen studenten er achter komen of het werk en het bedrijf bij ze past en kunnen er op een vernieuwende manier connecties worden gelegd tussen bedrijven en mbo-studenten. Het volgende team was van peer coaches Laura en Nander, die ook de uitdaging hadden om culturele instellingen toegankelijker te maken voor een breder publiek. Zij hebben de website ‘Museum op de kaart’ gebouwd, met een kaartsysteem waarbij alle Amsterdamse culturele instellingen per opleidingsrichting gesorteerd staan. Op deze manier kunnen studenten dus makkelijker vinden welke culturele instellingen voor hen interessant zijn en de drempel verlagen om deze ook echt te bezoeken.  ‘Als het bij je opleiding past en je ziet het in het echt, heb je er een andere belevenis bij en blijft het beter hangen,’ aldus deelnemer Daphne.

 

Tenslotte sloten de twee teams af die de uitdaging had om verbinding in de buurt te bevorderen. Het eerste team was van peer coach Demelza en had als doelgroep mensen met psychische klachten. Zij bedachten verschillende dingen om aansluiting in de buurt te bevorderen. Zo raden ze aan om veel activiteiten en een buurtfeest te organiseren om contact tussen buurtbewoners te realiseren en om mensen met psychische klachten van genoeg informatie over de nieuwe buurt te voorzien. Het team van peer coach Laureen had als doelgroep statushouders. Zij kwamen er al snel achter dat er al een wijd scala aan initiatieven bestaat voor statushouders in Amsterdam, maar dat het overzicht ontbreekt. Zij hebben hierop ingespeeld door een website te ontwerpen met per stadsdeel een overzicht van initiatieven. Ook heeft deze website een chatfunctie, zodat statushouders in verschillende talen hun vragen kunnen stellen.

 

Kortom was het een inspirerende avond met veel innovatieve ideeën. Vanuit het publiek werd er ook kritisch meegedacht en de teams hadden voor de vragen vanuit het publiek een goed antwoord klaar. Een aantal teams kregen zelfs een aanbod van de gemeente of andere professionals in het publiek om samen te kijken naar de verdere uitwerking van de oplossing. Naast de oplossingen stond ook de ontwikkeling van de studenten centraal en werd deze beloond met een certificaat. Zo vertelde deelnemer Jayson: ‘Door Made by 020 wilde ik leren netwerken en presenteren, maar uiteindelijk heb ik ook veel geleerd over onze challenge’. Daarnaast kregen de studenten als eersten het jaarboek van Made by 020 uitgereikt!

 

Bent u enthousiast geworden over de oplossingen van de Made by 020 studenten en wilt u bijdragen aan de doorontwikkeling van de oplossingen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of mail naar hello@madeby020.nl

Vragen? Neem contact met ons op.

Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.