Jaarboek 2022/2023

Welkom!

 

Dit is het Made by 020 jaarboek 2022-2023. Made by 020 is hét netwerk- en talentontwikkelingsprogramma voor mbo-studenten in Amsterdam. Jaarlijks krijgen mbo-studenten de kans om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Tegelijkertijd dragen de studenten een steentje bij door in opdracht van én in samenwerking met Amsterdamse bedrijven te werken aan oplossingen voor een maatschappelijk vraagstuk. De deelnemers worden persoonlijk begeleid door enthousiaste peer coaches, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Op deze manier stomen we de studenten klaar voor hun toekomst op de arbeidsmarkt.  

 

In dit jaarboek lees je alle ins en outs van het programma van afgelopen schooljaar en vertellen een aantal studenten hoe zij Made by 020 ervaren hebben.  

 

Veel leesplezier! 

Inhoudsopgave

  • Over Made by 020
  • Jongeren
  • Made by 020 in cijfers
  • Partners
  • Challenges
  • Onderwijs

 

 

Over Made by 020

Ruimte voor talent

Made by 020 is een uniek programma van acht weken voor ambitieuze Amsterdamse mbo-studenten. In het programma komen studenten, het bedrijfsleven én het onderwijs met elkaar in verbinding. Deelnemende studenten van Made by 020 werken aan belangrijke vakoverstijgende vaardigheden (skills). Denk hierbij aan het bouwen van een professioneel netwerk en impact maken op de stad Amsterdam. Hoe? Door te netwerken, presenteren, kritische vragen te stellen en samen te werken. De studenten volgen workshops, ontmoeten nieuwe mensen en gaan op bedrijfsbezoeken.  

 

De skills die ze aanleren brengen ze meteen in de praktijk door in opdracht van een bedrijf te werken aan oplossingen voor een bestaand maatschappelijk vraagstuk (challenge). De studenten werken hierin samen met studenten van allerlei verschillende opleidingen, leerjaren en niveaus. Deelnemers leren hun talenten te (h)erkennen en ontwikkelen. Zo geven we ambitie een plek.
 

Benieuwd naar een sfeerimpressie van Made by 020? De aftermovie van traject 13 kan je hier bekijken. 

Over Made by 020

Excellentie

Als het over excellentie op het mbo gaat, wordt vaak gekeken naar vak-excellentie en de toplaag binnen het mbo. Bij Made by 020 laten we zien dat het ook anders kan. Wij zien excellentie als het beste uit jezelf én je opleiding willen halen door te willen investeren in je persoonlijke ontwikkeling.  

Op deze manier werken we aan een duurzame excellentie cultuur voor alle studenten. Ongeacht het niveau of welke opleiding ze doen, en of deelnemers willen gaan werken, doorstuderen, of ondernemen. Binnen Made by 020 stimuleren we excellentie door ons te richten op de vaardigheden die nodig zijn op de constant veranderende arbeidsmarkt.  

Jongeren

Op het Amsterdamse mbo stikt het van het talent en gemotiveerde studenten. Bij Made by 020 krijgen de jongeren kans om hun skills te ontwikkelen en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de stad Amsterdam. Hieronder lichten we een aantal belangrijke elementen van het Made by 020 traject toe, inclusief een aantal quotes en video’s van de studenten zelf.

Netwerken
Samenwerken
Presenteren
Vrienden maken
Open houding aannemen
Persoonlijk leiderschap

Made by 020 in cijfers

17 Bedrijven

waren partners van Made by 020

12 Peer coaches

52 Deelnemers

hebben het afgelopen jaar deelngenomen aan Made by 020

6 Opdrachtgevers

Paradiso, Rijksmuseum, BIMHUIS, NOS Stories, het Conservatorium Hotel & CJP

2 Junior Peer Coach

18 Ambassadeurs

van diverse mbo-instellingen: ROCvA, HMC, ROC TOP en Mediacollege

2 Bedrijfsbezoeken

bij Amnesty International en de Anne Frank Stichting

2 Inspirerende sprekers

8 Workshops

over netwerken, pitchen en presenteren, solliciteren en creatief brainstormen

25 Verschillende opleidingen

14 Geleerde skills

waaronder netwerken, presenteren, pitchen, kritische vragen stellen, samenwerken en ondernemen

2 Thema's

Gelijke kansen voor MBO-studenten | Meet Amsterdam

Partners

Traject 13 en 14 waren niet mogelijk geweest zonder de inzet, samenwerking en betrokkenheid van verschillende partners. Samenwerkingen in allerlei vormen komen voorbij: van het voorleggen van een maatschappelijk vraagstuk aan studenten tot het geven van een workshop over netwerken en presenteren. En van het organiseren van een bedrijfsbezoek tot het geven van een inspirerend praatje aan studenten. 

 

 

Niet alleen voor de studenten zijn deze partners van enorme meerwaarde, ook voor de partners levert Made by 020 waardevolle inzichten op. Zo brengen de studenten innovatieve perspectieven en denkrichtingen mee. Of dit nu een oplossing van een challenge, of feedback voor een workshop. Swipe naar rechts om meer te lezen over een aantal van onze partners het afgelopen schooljaar.  

De Anne Frank Stichting

Het bedrijfsbezoek is bij Made by 020 een belangrijk onderdeel. Tijdens het bedrijfsbezoek gaan studenten namelijk langs bij een bedrijf en krijgen ze een blik achter de schermen. De studenten krijgen zo de kans om kennis te maken met het bedrijfsleven, kritische vragen te stellen en te netwerken! Tijdens traject 14 gingen de studenten langs bij een grote organisatie in Amsterdam; de Anne Frank Stichting. Hier gingen ze in gesprek met acht verschillende medewerkers van acht verschillende takken in het bedrijf. Ook leerden ze over de geschiedenis van Anne Frank en gingen ze met elkaar in gesprek over maatschappelijke thema’s. Denk hierbij aan maatschappelijke organisaties die ze kenden en een gesprek over democratie en het belang van vrijheid.    

 

“Ik ben enorm blij dat we hebben meegedaan aan Made by 020. Het is enorm interessant om met deze doelgroep in gesprek te gaan over maatschappelijke onderwerpen. We doen graag nog een keer mee!” – Anne Frank Stichting. 

DAWN

DAWN is een creatief marketingbureau dat in traject 13 en 14 heeft meegeholpen aan de creatieve brainstormsessie. Na een enthousiaste eerste ontmoeting zijn ze een vast onderdeel geworden van ons netwerk. Studenten krijgen energie van een creatieve brainstormsessie en komen er dan vaak pas achter wat “creatief denken” inhoudt. Tijdens de creatieve sessie vertelde DAWN eerst aan de hand van een aantal voorbeelden over hun werk. Daarna gingen de studenten onder begeleiding van DAWN ideeën brainstormen voor de challenge. Aan het eind van de avond presenteerden de studenten hun ideeën. Hierdoor konden ze in een veilige sfeer voor het eerst oefenen met presenteren. 

 

“Met behulp van DAWN heb ik meer ervaring gekregen in de hoe en wat van het bedenken van een product.” – Deelnemer Made by 020, traject 14.

 

“Het is erg bijzonder om met deze studenten te werken. Het geeft mij het besef dat ik weer maatschappelijke projecten wilt uitvoeren.” – DAWN.

Workshopleider: De Pitchshifters

The Pitchshifters is het bedrijf van twee beroepsartiesten, die vanuit een creatieve en artistieke invalshoek presenteercoaching en trainingen geven. Zij hebben in traject 14 de presenteerworkshop verzorgd. Dit deden ze aan de hand van hun eigen ontwikkelde I.D.O.L.S. methode. I.D.O.L.S. staat voor: Intentie, Doelgroep, Opkomst, Lied, Ster. Dit zijn de verschillende onderdelen van presenteren. Het resultaat was een interactieve en leerzame sessie. 

 

De presenteerworkshop bestond uit een theoretisch gedeelte, waarna zij overgingen naar het praktische gedeelte, waarna de studenten aan de beurt waren. Ze maakten een pitch over hun creatieve oplossing(en) voor de challenge die zij de week erop zouden gaan presenteren voor de challengehouders. Ook kregen de studenten de kans om te oefenen met hun pitch voor de groep.
 

“Ik moest altijd trillen als ik presenteerde, en nu heb ik dat niet meer doordat wij zo vaak hebben geoefend.” – Deelnemer Made by 020, traject 14. 

Challenges

Tijdens het programma gaan de deelnemers aan de slag met een maatschappelijk vraagstuk, vormgegeven door een Amsterdams bedrijf. Het vraagstuk moet actueel zijn voor het bedrijf en tegelijkertijd ook maatschappelijk relevant. Elk traject vallen de challenges onder een overkoepelend thema. Het thema van traject 13 was Gelijke kansen voor MBO-studenten en het thema van traject 14 Meet Amsterdam”. 

Traject 13

NOS Stories
CJP
Het Conservatorium Hotel

Traject 14

Paradiso
Rijksmuseum
BIMHUIS

Onderwijs

Een belangrijke partner van Made by 020 is het Amsterdamse mbo-netwerk. Zij helpen onder andere om de zichtbaarheid en de impact van het programma te vergroten. Met Made by 020 willen we graag een goede aanvulling zijn op de opleidingen én een extra uitdaging bieden aan studenten die willen investeren in hun persoonlijke ontwikkeling.  

 

 

Per onderwijslocatie hebben we een aangewezen contactpersoon: de ambassadeur van Made by 020. Deze ambassadeurs kennen het programma goed, weten welke studenten deelnemen én spelen een grote rol bij de zichtbaarheid van Made by 020. Dank aan alle ambassadeurs voor hun inzet het afgelopen jaar! 

Colofon

Made by 020 wordt uitgevoerd in opdracht van de gemeente Amsterdam. Mede-ontwikkelaar en uitvoerder is Diversion, bureau voor maatschappelijke innovatie. Het programma is onderdeel van de Amsterdamse MBO-Agenda. 

 

Meer weten? Neem contact met ons op via hello@madeby020.nl 

Vragen? Neem contact met ons op.

Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.
Terug naar jaarboek overzicht

“Nu heb ik alle connecties die ik nodig had.” – Deelnemer Made by 020, traject 14

Netwerken is een belangrijk onderdeel van Made by 020. Een sterk netwerk en jezelf goed kunnen presenteren zijn belangrijker dan ooit bij het vormgeven van je loopbaan. Bij Made by 020 leren deelnemers hoe ze actief hun netwerk uitbreiden én kunnen onderhouden. Dit doen ze door langs te gaan bij bedrijven, kennis te maken met interessante werkgevers, een netwerkworkshop te volgen én leren hoe ze LinkedIn kunnen gebruiken.  

 

Daarnaast creëren we bewustwording over het enorme netwerk dat de deelnemers al beschikken. Iets waar ze zich vaak niet van bewust zijn. Het is belangrijk dat ze leren herkennen wanneer iemand relevant en waardevol is voor het bereiken van hun doel, of het doel van een ander. Bovenstaande quote laat zien dat er een aantal deelnemers zijn geweest die het Made by 020 netwerk actief hebben gebruikt voor een stageplek of baan.

 

Hieronder legt Michael uit waarom hij mee heeft gedaan aan Made by 020.

 

 

Michael:

“Madeby020 was voor mij een project waar ik eigenlijk zonder doel ben ingestapt, maar na een tijd bezig te zijn zie ik in dat ik ben gekomen om mijn netwerk uit te breiden en heb nu al door Madeby020 veel nieuwe gezichten leren kennen.”   

 

 

Terug naar jaarboek overzicht

”Made by 020 heeft mij geleerd dat iedereen wel moeite heeft met bepaalde dingen en dat dat helemaal oké is. Daarnaast heb ik door Made by 020 ook nieuwe vrienden gemaakt, iets dat ik nooit had verwacht en erg dankbaar voor ben.” – Deelnemer van Made by 020, traject 13

Samenwerken is de leidraad door het programma. Het is een belangrijke skill waar we impliciet aan werken tijdens het programma. Deelnemers worden in groepjes opgedeeld en werken met elkaar, onder begeleiding van een peer coach, aan hun skills en de challenge. De groepjes bestaan uit deelnemers van verschillende opleidingen, niveaus en leeftijden. De studenten geven aan dat het werken in groepjes met deze diversiteit zorgt voor nog betere ideeën en een goed leerproces is. Zo gaf een deelnemer van traject 14 aan dat de verschillen binnen de groepjes een verbindende factor was. 

 

Het is bij Made by 020 de rol van de peer coaches om te zorgen voor een veilige sfeer binnen de groepjes. Daarnaast begeleiden ze het samenwerkingsproces. De studenten besluiten samen met hun coach op welke vlakken ze zich willen ontwikkelen (hun leerdoelen). Dit wordt dan meegenomen in de rolverdeling van de groep. Op deze manier leren studenten succesvol samen te werken.  

 

Op onderstaande foto zie je de deelnemers van Made by 020 samenwerken aan een concept voor hun oplossing van de challenge.

 

Terug naar jaarboek overzicht

”Ik heb geleerd om beter te presenteren door te letten op mijn houding, stem én om het ook gewoon te doen.” – Deelnemer Made by 020, traject 13

Veel studenten willen graag hun presenteer- en pitchvaardigheden verbeteren. Veel van hen ervaren presenteren als spannend en willen graag leren hoe ze hun eigen ideeën overbrengen aan een publiek. 

 

Tijdens Made by 020 besteden we ruimschoots aandacht aan presenteren. Op verschillende momenten in het programma kunnen de studenten oefenen met presenteren en pitchen. Het is belangrijk dat iedereen dit in diens eigen tempo oefent. Denk hierbij aan het volgen van een workshop presenteren en pitchen, de pitch oefenen in hun eigen groepje, pitchen bij de opdrachtgever en presenteren voor een groot publiek tijdens het eindevent. Het eindevent is een mooi moment om te zien welke ontwikkeling de studenten hebben doorgemaakt.

 

Deelnemers geven aan dat ze ontzettend blij zijn dat ze in een veilige setting kunnen oefenen. Denk hierbij aan de steun van teamgenoten en begeleiding van hun coach. Hierdoor zijn ze minder bang om fouten te maken. Zo vertelde een deelnemer uit traject 14 dat hij eerst een trillende stem had wanneer hij moest presenteren. Na het oefenen in kleine groepjes durfde hij te presenteren voor een grote groep in de klas én bij het eindevent. 

 

Meryam:

“Ik heb meegedaan met Made by 020, omdat ik wil groeien en mijzelf wil ontwikkelen. Mijn doelen zijn presenteren, persoonlijke ontwikkeling en een leidende rol nemen. Daarnaast leek het mij enorm leuk om in een groepje een challenge aan te pakken en mijn creatieve geest te gebruiken.” 

Terug naar jaarboek overzicht

“Ik heb nieuwe en enthousiaste mensen leren kennen op verschillende vakgebieden, dat vind ik enorm leuk!” – Deelnemer Made by 020, traject 14

Veel studenten geven aan dat nieuwe mensen leren kennen en vrienden maken een belangrijk onderdeel is van hun reden om deel te nemen aan Made by 020. Mbo-instellingen zijn verspreid over de hele stad, waardoor studenten niet altijd de kans krijgen elkaar te ontmoeten. Made by 020 faciliteert deze ontmoetingen.  

 

De behoefte aan sociaal contact onder deze doelgroep is enorm. Dit kunnen wij als Made by 020 natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Daarom zetten wij extra in op de groepsbinding. Studenten kunnen bijvoorbeeld na afloop samen een drankje drinken of eten voor een bijeenkomst. Tijdens het programma is er ruimte om gezellig te kletsen en elkaar te leren kennen. Dit doen we onder andere via verschillende spelvormen.  

 

Op onderstaande foto zie je hoe er tijdens de workshops vriendschappen ontstaan.

 

Terug naar jaarboek overzicht

”Mijn coach zorgde echt voor persoonlijke steun en groei. Ik voelde me gehoord en begrepen. Hij heeft mij enorm geholpen met mijn zelfverzekerdheid.” – Deelnemer van Made by 020, traject 14

De studenten die deelnemen aan Made by 020 werken samen in groepen. Om samen tot een mooi eindproduct te komen is het van belang dat de studenten open staan voor elkaars ideeën en elkaar leren vertrouwen. Een open houding aannemen is daarom één van de sociale skills waar de studenten gedurende Made by 020 aan werken. Sommige studenten hebben hier al veel ervaring mee of aanleg voor. Voor andere studenten is dit een leerdoel. 

 

De peer coaches stimuleren de deelnemers om een open houding aan te nemen. Dit doen ze door zich te richten op de positieve aspecten van de studenten. Zo prijzen ze de input van hun studenten en leggen ze de focus op hun talenten. Daarnaast doen de coaches hun uiterste best om ervoor te zorgen dat elke deelnemer zich veilig genoeg voelt om zich open te stellen naar hun groepsgenoten en coach. Dit doen ze bijvoorbeeld door zichzelf eerst open te stellen.

 

Op onderstaande foto zie je een peer coach die zijn eigen verhaal deelt met zijn groepje om een veilige sfeer te creëren.

 

Terug naar jaarboek overzicht

“Ik heb mezelf wel meer uitgedaagd en ik heb mezelf aangemeld als peer educator, dat zou ik eerst nooit durven.” – Deelnemer van Made by 020, traject 14

Made by 020 is een plek waar studenten ontdekken wat ze leuk vinden én waar hun talenten liggen. Door te werken aan een maatschappelijk vraagstuk komen ze erachter hoe zij hun talenten kunnen inzetten in groepsverband. Dit komt doordat elke groep bestaat uit studenten van verschillende opleidingen. Zo neemt de ene student een leiderschapsrol op zich, waar de andere student een organisatorische rol op zicht neemt. 

 

Bij Made by 020 streven we ernaar dat studenten een positieve leerervaring meemaken. Dit houdt in dat wij de studenten laten inzien dat hun mening, ideeën en oplossingen gehoord en gewaardeerd worden. Dit doen we onder andere door te werken aan een challenge met studenten, peer coaches en bedrijven. De bedoeling hiervan is dat het zelfvertrouwen van studenten hiermee wordt vergroot. Bij Made by 020 stimuleren we de studenten om in mogelijkheden te denken en om hier proactief mee aan de slag te gaan. Het maakt ons enorm trots om te zien hoe deelnemers op verschillende momenten de kans grijpen om naar een stageplek te vragen en hoe ze vol trots en vertrouwen hun idee presenteren tijdens het eindevent.

 

Op onderstaande foto zie je een student die vol trots het idee van haar groepje presenteert tijdens het eindevent.

 

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 13: Challenge CJP

Het CJP (Cultureel Jongeren Paspoort) en JOB MBO (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs) hebben samen de MBO Card ontwikkeld. Doel hiervan is dat jongeren vaker naar activiteiten gaan zoals een concert, festival, museum, theater of musical.  

 

Helaas loopt CJP tegen een probleem aan: de MBO Card – en de kortingen die studenten daarmee krijgen – zorgen er helaas niet voor dat mbo-studenten vaker een cultureel uitstapje maken. De korting is niet voldoende om dit te ondernemen. Maar wat dan wel? Dat wilde het CJP graag weten van de de deelnemers van Made by 020. 

 

Challenge: ‘Wat moet een culturele plek doen om een bezoek voor jou aantrekkelijk te maken? Hoe wil jij het ervaren? Wat is er belangrijk voor jou? Bedenk hiervoor een checklist waarmee culturele plekken kunnen checken of hun plek aantrekkelijk is voor mbo-studenten.’  

Oplossing

Wachten kan leuker​

Hebben jullie ook een hekel aan al die lange wachttijden bij evenementen?”. Hiermee opende de studenten hun eindpresentatie. Dit groepje heeft de ruimte genomen om helemaal out of the box te denken. Ze hebben zich gefocust op het idee om wachten (in de rij) leuker maken door verschillende activiteiten te hebben in de rij. Denk aan: een krijtbord of muziek in de rij. Deze ideeën zijn op verschillende plekken toe te passen, bijvoorbeeld in een museum, waar het voor studenten soms snel saai kan worden. ​ 

Oplossing

Make it clear ​

Het allerbelangrijkste volgens de studenten van groep 2, is dat de MBO Card makkelijk te vinden is. Dit groepje heeft zich daarom vooral beziggehouden met de zichtbaarheid van CJP en hoe ze dit kunnen vergroten onder mbo-studenten. Ze hebben ook online research gedaan en de opmerkingen onder de social posts van CJP bekeken. Ze vinden vooral dat op de website duidelijker moet worden gemaakt wat CJP is, hoe je aan een pas komt en hoe je gebruik kan maken van de pas. Dit kan bijvoorbeeld via een app. De studenten hadden voor deze app ook al voorbeelden gemaakt. Ook vinden de studenten dat er kritisch gekeken moet worden naar de inzet van social mediakanalen.​

Oplossing

Betere branding ​

Dit groepje heeft zich helemaal gefocust op de branding van CJP en hoe dit op hun website nog aantrekkelijker kan. Ze hebben hiervoor zelfs de site aan medestudenten op hun school laten zien en om feedback gevraagd. Naar aanleiding daarvan hebben ze een nieuw ontwerp gemaakt van de website. Dit ontwerp werd ook getoond tijdens de presentatie 

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 13: Challenge NOS Stories

Alles wat je om je heen ziet en waar je mee bezig bent in je dagelijks leven, is onderdeel van het nieuws. Nieuws is dus overal.  

 

Recent onderzoek van het RIVM en Amsterdam UMC concludeerde dat veel mbo-studenten zich vaak niet gehoord voelen door de politiek en media. Dit gebeurde bijvoorbeeld tijdens de persconferenties over corona, toen mbo-studenten werden uitgesloten. Onderzoekers vinden ook dat er vaker en meer positieve aandacht in de media moet zijn voor het mbo.​ 

 

NOS Stories is iedere dag bezig om nieuws te maken dat goed aansluit bij de behoeften van jongeren. Maar ze vinden dat dit nog beter kan! Ze zijn daarom benieuwd welke verhalen er nog niet verteld zijn over het mbo, maar wél in het nieuws zouden moeten komen.  

 

NOS Stories daagde de Made by 020 studenten uit om hierover na te denken.​ 

 

Challenge: ‘Welke verhalen over het mbo mogen er in het nieuws bij NOS Stories komen? Bedenk een serie voor op TikTok, Instagram of YouTube!’​ 

Oplossing

Een TikTok-serie​ over mbo-studenten

TikTok is het snelst groeiende mediumplatform op het moment. Volgens de studenten is het daarom belangrijk dat NOS Stories zich daarop focust. Hun idee is om verschillende interviews uit te voeren op TikTok. In de interviews betrekken ze mbo-, hbo- en wo-studenten, maar ook het bedrijfsleven waar mbo-studenten een grote rol spelen. Tijdens de interviews vragen ze “Wat vindt u van mbo-studenten?”. Hierin willen ze de vooroordelen over mbo-studenten weghalen en het onterechte imago van ‘de luie mbo-student’ weerleggen. ​ 

Oplossing

“Loop een dagje mee met …!” – Krijg een blik achter de schermen

Het idee van de tweede groep is gebaseerd op dezelfde achterliggende gedachte als de eerste groep: mbo-studenten zijn lui en doen niks. In hun serie willen ze hbo- en wo-studenten uit hetzelfde vakgebied (bijvoorbeeld de zorg) laten meelopen met een mbo-student. Een voorbeeld hiervan is dat een dokter meeloopt met een verpleegkundige. Hierdoor willen ze bewustwording creëren dat (afgestudeerde) mbo-studenten juist enorm hard werken en dat het niet ‘een baan is die iedereen kan’. ​ 

Oplossing

"Wist je dat?"​- De serie.

De derde groep heeft een serie bedacht rondom ‘wist je datjes‘. Wist je dat je bijvoorbeeld als mbo-student recht hebt op een gratig mbo-card? En wist je dat bij veel winkels een mbo-studentenpas niet geld als een studentenpas? Met deze serie willen ze mensen informeren over de worstelingen waar mbo-studenten tegenaan lopen, maar ook positief nieuws delen met mbo-studenten, zoals het gratis verkrijgen van een mbo-pas. 

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 13: Challenge Conservatorium hotel

Het Conservatorium Hotel is één van de mooiste hotels van Nederland sinds de opening in 2011. Sterker nog: het Conservatorium hotel is uitgeroepen tot hét beste luxe hotel van Nederland.  

 

Toch verloopt niet alles op rolletjes op dit moment. Het hotel heeft, net als veel andere hotels, restaurants en cafés, nog steeds te maken met grote personeelstekorten op alle afdelingen.

  

Het Conservatorium Hotel zit dus met een grote vraag: hoe zorgen ze voor meer personeel? Én hoe zorgen ze ervoor dat medewerkers bij het hotel blijven werken? Omdat er veel functies binnen het hotel bekleed worden voor mbo-studenten, is het hotel erg benieuwd naar de frisse blik van mbo-studenten om hun werkgeverschap te verbeteren. 

 

Challenge: ‘Hoe moet het Conservatorium Hotel hun werkomgeving inrichten zodat het een plek wordt waar mbo-studenten willen komen werken, én blijven werken? Hoe ziet de ‘werkplek van de toekomst’ eruit bij het Conservatorium?’   

Oplossing

Mini serie​ over de dagelijkse bezigheden in het hotel

Wat heeft het hotel allemaal te bieden? En wat kan je verwachten van een baan bij een 5-sterrenhotel? Het idee van groep 1 is om een miniserie te maken, waarin te zien is welke functies er allemaal zijn bij het Conservatorium Hotel  en hoe die eruit zien in de praktijk. Zo krijgt iemand die interesse heeft om daar te werken een klein inkijkje in de dagelijkse bezigheden. Zo heeft dit groepje ook een voorbeeldfilmpje gemaakt van de verschillende beroepen.​ 

Oplossing

Social media, 1001e nacht, 3 kamers​

Waarom zou je één idee bedenken als je er ook drie kan bedenken? Groep 2 heeft drie ideeën bedacht. Ten eerste adviseren zij het Conservatorium Hotel om meer te doen met social media door getargete campagnes op te zetten om jongeren te werven. Ten tweede willen zij de zichtbaarheid van het hotel vergroten. Het is belangrijk dat jongeren meer affiniteit krijgen met het hotel. Bijvoorbeeld door een beloningsysteem. In dit systeem kan je een hotelovernachting winnen, na een rondleiding door het hotel.   

Tot slot willen de studenten BN’ers inzetten waarbij ze strijden voor de beste service voor de gasten. Dit wordt in een serie opgenomen.  

Oplossing

POV-filmpjes & het betrekken van scholen​

De derde groep vindt dat het Conservatorium Hotel veel meer het onderwijs moet betrekken bij hun hotel. Zij adviseren het hotel om een algemene mail te sturen naar mbo/hbo hotelschool opleidingen met een Point of View filmpje, waarbij je een kort inkijkje over de werkzaamheden van de openstaande posities. Zo bereik je de doelgroep en vergroot je de bekendheid van het hotel onder jongeren. Verder moet er volgens de studenten een samenwerking komen met musea rondom het hotel, waarbij je uitgenodigd wordt om vragen te beantwoorden over je bezoek aan het museum. In ruil daarvoor mag je koffie komen drinken bij het hotel! 
 

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 14: Challenge Paradiso

De Paradiso is het bekendste poppodium van Amsterdam en host al 50 jaar verschillende feesten voor mensen uit – en buiten Amsterdam. Paradiso wil dan ook een plek zijn waar jongeren graag komen en vinden op dit moment dat er nog te weinig jonge mensen te vinden zijn bij hun concerten, feestjes maar ook in hun werknemersbestand. 

 

Daarom zijn zij aan de ene kant op zoek naar jonge mensen die van verschillende soorten muziek houden om hen te binden aan Paradiso. Aan de andere kanten zoeken zij jonge werknemers die aansluiten bij deze doelgroep. Hoe ze dit het beste moeten doen, vroegen zij aan de studenten van Made by 020. 

 

Challenge: 

1. Wat moet Paradiso doen om dit poppodium bekend(er) te maken onder Amsterdamse mbo-studenten? Bedenk iets dat georganiseerd kan worden voor mbo-studenten aan het begin van het schooljaar. 

 

2. Wat kan de baas van Paradiso doen om ervoor te zorgen dat er meer jongeren bij Paradiso gaan werken, zoals bijvoorbeeld achter de bar, garderobe en ticketverkoop?’

Oplossing

Openingsfeest op de mbo instelling

Dit groepje vroeg zich af: waarom naar Paradiso komen als Paradiso ook naar de mbo-instellingen kan komen? Het voorstel van dit groepje is om op alle mbo-instellingen een popfestival te organiseren. Studenten van die instellingen kunnen helpen dit te organiseren, waarmee zij extra studiepunten kunnen verdienen. Op deze manier leren studenten elkaar en Paradiso beter kennen. Tevens kan Paradiso de evenementen gebruiken om nieuwe werknemers te werven. 

Oplossing

MBOpen Mic

Groepje twee heeft het volgende bedacht: de MBOpen Mic. Tijdens dit evenement, dat aan het begin van het schooljaar moet plaatsvinden bij Paradiso, krijgen mbo studenten de kans hun talenten te laten zien op het podium. Dit idee heeft veel voordelen: het is ten eerste een laagdrempelige manier om andere studenten te ontmoeten aan het begin van het schooljaar. Daarnaast maken de jongeren kennis met het uitgaansleven van Amsterdam én krijgt Paradiso de kans om te laten zien hoe leuk het is om te werken bij Paradiso.  

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 14: Challenge Rijksmuseum

In het Rijksmuseum komen jaarlijks miljoenen bezoekers over de vloer om alle kunstwerken te bewonderen. Tien jaar onderzoek heeft laten zien dat kunst allerlei positieve effecten heeft op hoe wij ons mentaal voelen. Verschillende musea hebben daarom allerlei programma’s bedacht rondom mentale gezondheid. Hieruit is gebleken dat ook een museumbezoek goed is voor de mentale gezondheid. In België experimenteren ze bijvoorbeeld al met een museumbezoek als medicijn, waarbij je met een doktersvoorschrift gratis naar het museum kan. 

 

Het Rijksmuseum is benieuwd hoe zij kunnen bijdragen aan de mentale gezondheid van jongeren. Zij legde deze vraag voor aan de studenten van Made by 020.  

 

Challenge: ‘Op wat voor manier kan een bezoek aan het Rijksmuseum mentale gezondheid bespreekbaar maken en bijdragen aan je mentale welzijn? Bedenk een activiteit, programma of product waarmee mentale gezondheid onder jongeren bespreekbaar wordt in het Rijksmuseum.’  

Oplossing

Tuintje voor je hoofd

De eerste groep heeft zich gefocust op de tuinen van het Rijksmuseum. Dit is een plek langs het museum die overdag gratis toegankelijk is. Hierdoor kunnen meer jongeren er gebruik van maken. In de tuin staan veel kunstbeelden en is veel groen, waardoor jongeren tot rust kunnen komen.  Om hier een extra laag aan te geven, willen de studenten een podcast maken waar je in de tuin naar kunt luisteren. In deze podcast willen ze mensen die te maken hebben met mentale problemen een verhaal laten vertellen over hun ervaring met mentale gezondheid. Dit verhaal stellen ze samen met een psycholoog op, zodat het op een juiste manier verteld wordt. Ook willen ze een online platform opzetten waar jongeren die naar de podcast geluisterd hebben na kunnen praten. De onderwerpen van de podcast zijn gelinkt aan maatschappelijke thema’s en belangrijke dagen, zoals Ramadan, Pride en Internationale Vrouwendag.   

Oplossing

Mental Health week, Kunstcafé & een live podcast

Groep 2 heeft hun idee bedacht rondom de Mental Health Week. Ze adviseren het Rijksmuseum om tijdens de nationale Mental Health Week het café in het museum om te toveren tot een kunstcafé onder leiding van Brouwerij de Prael. De missie van Brouwerij de Prael is om mentale gezondheid bespreekbaarder te maken en een uiting hiervan is dat alle werknemers van de organisatie een persoonlijke ervaring hebben rond hun mentale gezondheid.  

Ook willen ze in deze week een live podcast organiseren die plaatsvindt in het café. In de podcast willen ze mensen uitnodigen om hun verhaal te vertellen over hoe kunst geholpen heeft bij het verbeteren van hun mentale gezondheid.   

De slogan voor dit evenement is “Bring art back to life” of “Art makes you Bloom”. 

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 14: Challenge BIMHUIS

Amsterdam is één van de belangrijkste jazz-steden van de wereld. Het BIMHUIS in Amsterdam huisvest dan ook één van de drie podia in de hele wereld die speciaal voor jazz is gebouwd. Met speciale muziekopdrachten voor muzikanten, zowel internationaal als van eigen bodem, zorgt het BIMHUIS ervoor dat je naast oudere en bekende muziek óók naar nieuwe muziek kan luisteren. 

 

Naast een internationale ontmoetingsplek wil het BIMHUIS iets betekenen voor mensen uit de buurt. Het gebouw staat aan de rand van Amsterdam-Oost. Dit is een stadsdeel dat bestaat uit veel verschillende soorten mensen; er wonen studenten tussen jonge gezinnen en ouderen. Ook zijn er veel kantoren en is het een gebied waar veel wordt gebouwd en dat volop in ontwikkeling is. Het BIMHUIS wil ook voor Amsterdam een ontmoetingsplek zijn.  

 

BIMHUIS vraagt zich af wat ze moeten organiseren om mensen uit Amsterdam-Oost om elkaar en/of het BIMHUIS beter te leren kennen.  

 

Challenge: Bedenk een evenement binnen, of buiten het BIMHUIS wat de organisatie met de buurt in verbinding brengt én met elkaar. 

Oplossing

BIMHUIS Buurthuis 

Groep 1 heeft het volgende bedacht: BIMHUIS Buurthuis. Omdat het BIMHUIS weinig met de buurt doet en vooral gefocust is op internationaal publiek, wilden de studenten de buurt samenbrengen door middel van een mix van creativiteit, eten en muziek. De bedoeling is dat dit evenement 2x per jaar georganiseerd wordt voor alle mensen uit de buurt. Dit betekent dat jong en oud samenkomt, terwijl er gekookt wordt in het BIMHUIS vóór en dóór mensen uit de buurt. Zo kunnen zij elkaar leren kennen, terwijl zij kennis maken met het BIMHUIS. Zo is het ook de bedoeling dat er allerlei verfdoeken liggen, waarbij kinderen en ouderen samen kunnen komen door met elkaar te verven. Ook is het de bedoeling dat er samen gekleid kan worden. Via deze creatieve manier wordt het BIMHUIS een ontmoetingsplek voor de buurt 

Om de mensen te bereiken hadden de studenten het idee om flyers te verspreiden en online het evenement te promoten.   

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 12: Challenge Amsterdam Impact

Wist jij dat de gemeente Amsterdam zich ook bezighoudt met sociaal ondernemen? Ze zijn zelf natuurlijk geen sociale onderneming, maar ze stimuleren wel het sociaal ondernemerschap in Amsterdam. Zo bouwen zij een netwerk in de stad voor sociaal ondernemers en helpen zij bedrijven die hun maatschappelijke impact centraal willen stellen.  

De gemeente richt zich niet alleen op de sociale ondernemingen, ze richten zich óók op de consumenten.  

De gemeente organiseert hiervoor jaarlijks The Impact Days. Tijdens The Impact Days promoten zij shoppingroutes van sociale ondernemingen. Denk aan een café waar mensen met een verstandelijke beperking werken, duurzame kledingwinkels en een fietsenwinkel waar oude fietsen gerecycled worden. Zo willen zij consumenten bewuster maken van sociale ondernemingen en ze stimuleren om maatschappelijke impact mee te laten wegen in hun uitgaven.  

Naast The Impact Days wil de gemeente graag méér doen om consumenten te motiveren om maatschappelijke impact mee te nemen in wat ze kopen. Uiteindelijk willen ze ervoor zorgen dat alle Amsterdammers bewuster kiezen voor producten met een maatschappelijke impact. 

Challenge: bedenk andere manieren waarop de gemeente Amsterdam jonge Amsterdammers kan motiveren om maatschappelijke impact mee te laten wegen in hoe ze hun geld uitgeven.  

Één groep heeft zich gewaagd aan deze challenge. Lees hieronder de oplossing.

Oplossing

YouTube is the place to be

De groep van Amsterdam Impact heeft als oplossing bedacht om drie YouTube afleveringen te maken waarbij twee BN’ers met drie jonge Amsterdammers in gesprek gaan. Hierbij hebben ze ingespeeld op de populariteit van YouTube, want welke jongere kijkt er nou nog geen YouTube filmpjes in deze tijd?  

In de afleveringen gaan dus twee BN’ers met drie jonge Amsterdammers in gesprek. Deze jongeren mogen uiteenlopen van een sociaal ondernemer tot iemand die nog helemaal niks van sociale ondernemingen afweet. Per video worden 3 verschillende stellingen rondom dit thema behandeld. Voorbeelden van geschikte BN’ers zijn Kalvijn en Toezani.  

Zie hieronder een aantal slides uit hun eindpresentatie.

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 12: Challenge Brouwerij de Prael

Heb jij wel eens een biertje gehad van Brouwerij de Prael? Sinds 2001 brouwt deze Amsterdamse brouwerij bier. Het is niet zomaar een bierbrouwerij: de Prael is een brouwerij met een sociale missie. Wat inhoudt dat zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk bieden. Dit doen ze in de brouwerij/productie, proeflokaal en de winkel. De doelgroep waar ze zich op richten zijn mensen met een psychiatrische achtergrond. Hun doelstelling is dat 70 procent van de medewerkers uit deze doelgroep komt. Momenteel werken er ongeveer 250 mensen verdeeld over de vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Groningen. 

Brouwerij de Prael is een sociale onderneming. De winst die gemaakt wordt door bier te brouwen wordt gebruikt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen en dus om impact te maken.  

Bij De Prael werken mensen die om wat voor reden dan ook ergens anders niet aan de bak komen. Dit komt voornamelijk doordat er een stigma ligt op bijvoorbeeld het hebben van een psychische aandoening. De Prael neemt dit stigma weg door juist mensen aan te nemen die met dit soort klachten te maken hebben. De Prael weet namelijk dat iedereen – ongeacht label, diagnose of aandoening – talenten heeft, dus óók mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt door psychische problemen. Ze vinden het belangrijk om deze boodschap naar buiten uit te dragen. Hiermee willen ze bijdragen aan de acceptatie van deze mensen op de werkvloer.  

Challenge: Bedenk hoe De Prael op een unieke manier bij kan dragen aan de acceptatie van mensen met psychische problemen op de werkvloer. 

Twee groepen zijn druk bezig geweest met het vinden van een oplossing voor deze challenge. Lees hieronder de oplossingen van deze groepen.

Oplossing

Elke druppel telt!

Het eerste groepje van Brouwerij de Prael had als idee bedacht om posters te verspreiden door de stad met daarop de slogan “Elke druppel telt”. Waar deze slogan vandaan komt? Brouwerij de Prael maakt zijn bier van regenwater. Ook biedt Brouwerij de Prael mensen met psychische problemen kans op werk en elk beetje helpt daarbij. 

Op de poster is een QR-code zichtbaar. Na het scannen van de QR-code kom je uit op een interview met een medewerker op de website van de Prael. Zelfs met de privacy van werknemers hebben de studenten rekening gehouden: er komt geen foto van de werknemer bij het interview te staan, maar een leuke animatie. Deze animatie was door een student zelfs al gemaakt! 

Hieronder een aantal slides uit hun eindpresentatie, inclusief designs!

Oplossing

Stickers voor meer bewustzijn

De tweede groep van Brouwerij de Prael hebben als oplossing van de challenge stickers ontworpen. Met deze stickers willen zij bewustzijn creëren. Hoe gaat dit in zijn werk?  

De studenten hebben stickers ontworpen met daarop een QR-code. Deze QR-code leidt naar de website van Brouwerij de Prael. De stickers zullen door heel Amsterdam geplakt worden, met name op drukke plaatsen zoals bijvoorbeeld stations. Ook staat er een hashtag op de stickers; #howareyou? Met deze oplossing van de challenge willen de studenten de doelgroep namelijk niet alleen maar informeren, maar ook aansporen om naar hun eigen mentale gezondheid te kijken.   

Ook zijn er geen regels over het plakken van stickers, de studenten zijn dus vrij om deze zelfstandig door heel Amsterdam te plakken.  

De groep had ook nog een toevoeging aan het idee: bierviltjes ontwikkelen met vragen over iemands mentale gezondheid. Deze bierviltjes kan Brouwerij de Prael zelf gebruiken in hun cafés. Hiermee willen ze gesprekken stimuleren onder het genot van een drankje. Super laagdrempelig en effectief. Een aantal voorbeelden van vragen: Waar word jij intens blij van? Welke muziek raakt jou? Wat betekend vrijheid voor jou?  

Zie hieronder de slides uit hun eindpresentatie, inclusief de ontwerpen voor de stickers én bierviltjes.

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 11: Challenge Rooftop Revolution

Hoe vaak ben jij op een dak te vinden? Waarschijnlijk niet zo vaak! Best jammer, want er ligt ruimte voor heel veel moois! Dat is dan ook precies de droom van Rooftop Revolution: dat mensen anders gaan denken over de waarde van daken. In de grote steden, zoals Amsterdam, heeft niet iedereen een eigen dak. Vaak wonen er meerdere gezinnen in een pand met verschillende appartementen. Logisch dat niet iedereen bezig is met het dak. En soms is het dak ook niet van jou, maar van een verhuurder, of een school, of een gemeente. En die weten misschien nog helemaal niet wat er allemaal kan op een dak, maar dat zou wel moeten volgens Rooftop Revolution!  

Iedereen – en in het bijzonder de jongere generatie – zou zich bewust moeten zijn van de mogelijkheden van het dak. 

Challenge: Verzin manieren voor Amsterdammers waardoor ze gaan nadenken over het anders gebruiken van daken. Bijvoorbeeld door het dak te gebruiken voor ontmoeting, sporten of natuur.  

Drie verschillende groepen hebben gewerkt aan deze maatschappelijke challenge. Lees hieronder hun oplossingen.

Oplossing

ROOFsurfing!

Deze groep wil een online platform ontwikkelen dat jonge Amsterdammers de mogelijkheid biedt om voor een avond een dak te huren bij mensen thuis. Gebruikers nemen hun eigen tent mee of huren er één van een bewoner en komen een nacht slapen op het dak. Zij kunnen vanaf deze bijzondere plek genieten van het uitzicht en de unieke locatie en tegelijkertijd henzelf de vraag stellen: hoe kunnen we de daken in Amsterdam verduurzamen? Zo zorgt deze groep ervoor dat Amsterdammers meer gebruik maken van de daken van de stad én maken ze bezoekers bewust van de mogelijkheden die een dak te bieden heeft.

Zie hieronder een aantal slides uit hun eindpresentatie.

Oplossing

Coffeeshop op het dak en campagne “Schreeuw het van de daken!”

Om de aandacht te trekken van jonge Amsterdammers heeft deze groep twee oplossingen bedacht. Ten eerste willen ze een coffeeshop op een dak beginnen. Uiteraard groeien de planten ook op dit dak. Een controversieel idee, waardoor media-aandacht gegarandeerd is!  

Als tweede idee hebben de studenten bedacht om een campagne te ontwikkelen in samenwerking met een bekend merk: Heineken. Heineken bedrukt hun bierdopjes met inspirerende quotes met daarbij de challenge om die quote van de daken te schreeuwen. Hiermee worden jonge Amsterdammers bewust gemaakt dat op het dak van alles mogelijk is én kunnen ze wat frustratie kwijt door op het dak te schreeuwen. 

Hoe de eindpresentatie eruit zag? Zie hieronder.

Oplossing

Augmented Reality in IKEA

In samenwerking met IKEA wil deze groep studenten Amsterdammers bekend maken met duurzame daken. Dit willen ze doen aan de hand van Augmented Reality: een manier om digitale elementen toe te voegen aan de werkelijkheid.  

Wanneer iemand IKEA bezoekt, scannen zij een QR-code bij een product dat gebruikt kan worden op een dak. Bijvoorbeeld een buitenlamp. Zij worden vervolgens meegenomen in een virtuele wereld waarbij ze kennis maken met groene daken en de voordelen ervan. Door de kennis te vergroten zullen Amsterdammers ook meer bewust worden van de mogelijkheden van een dak. Hier was zelfs al een prototype van gemaakt! 

Zie hieronder een aantal slides uit de eindpresentatie. Ook lieten ze het prototype zien in de vorm van een te gekke demo.

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 11: Challenge Paradiso

Paradiso, ben jij er al eens geweest? Het is die oude kerk, het bekendste poppodia van Amsterdam, en zit ook lekker centraal: vlak bij het Leidseplein in Amsterdam. Paradiso is populair over de hele  wereld. De grootste artiesten hebben hier opgetreden: van Kayne West tot Adele tot rapper Donnie. En wist je dat Paradiso al meer dan 50(!) jaar bestaat? Paradiso is een plek waar veel Amsterdammers, en ook niet-Amsterdammers(!), samen genieten van muziek.  

Dat Paradiso Amsterdam op de kaart zet, dát is nu wel duidelijk. De Nederlandse bevolking is etnisch cultureel, en religieus divers. Voor Amsterdams geldt datzelfde. Paradiso wil een plek zijn waar iedereen zich welkom voelt en waar verschillende Amsterdammers elkaar ontmoeten. Van Amsterdammers uit Noord tot Nieuw-West. En van Zuid tot Zuid-Oost. Ze ontmoeten elkaar al regelmatig bij de Paradiso, maar dat mag nóg meer! Paradiso is in het bijzonder benieuwd naar hoe jonge Amsterdammers elkaar meer kunnen ontmoeten.  

Challenge: Hoe zorgen we ervoor dat verschillende soorten jonge Amsterdammers elkaar nóg vaker tegengekomen in Paradiso? Wat is hiervoor nodig?  

Drie enthousiaste groepen hebben zich aan deze challenge gewaagd. Lees hieronder hun innovatieve oplossingen.

Oplossing

Event: Jouw Paradijs

Team MULTIVISION wil jonge Amsterdammers na een tijd van corona en lockdowns weer samenbrengen. Dit doen zij met een vrijdagavond programmering in Paradiso waar het draait om verbinding en contact. Opkomende jonge artiesten krijgen de kans om hun talent met de wereld te delen en er is een Culturele Walkthrough waar bezoekers op een interactieve manier kennis maken met culturele initiatieven en gemeenschappen uit de stad. Van performance art van het Stedelijk Museum tot aan een Afro-Surinaamse dans-workshop.  

Op deze manier wil deze groep dat iedere bezoeker van Paradiso hun eigen Paradijs kan maken! En de toegang? Die is gratis! 

Zie hieronder slides waarmee ze het idee pitchte aan de opdrachtgever.

Oplossing

Festival: Dare to be YOU!

Deze groep bedacht het ‘Dare to be YOU!’ Festival als oplossing voor meer diversiteit & inclusie in Paradiso. De editie van Dare To Be YOU! Festival 2021 brengt een dag en nachtprogramma, waarin aandacht wordt gevraagd voor meer diversiteit & inclusie. 

Gedurende het event is iedereen welkom om deel te nemen aan activiteiten (performing arts, spoken word, poëzie en live music, zoals een open mic) waarmee een stap in de goede richting wordt gezet: een plek waar mensen, hun uniekheid én talenten gewaardeerd worden. 

Zie hieronder een aantal slides uit hun eindpresentatie.

Oplossing

Event: Het Cultuurfeest

We leven in Nederland met gemiddeld 200 verschillende culturen samen, maar kennen we elkaar eigenlijk wel? Deze groep heeft een vrijdagavond programmering gemaakt waarbij jonge Amsterdammers elkaar en elkaars cultuur leren kennen. Tijdens deze avond komen verschillende soorten eten, muziek en kleding bij elkaar en krijgt iedereen de kans iets over zichzelf te laten zien. Hierdoor wordt het toegankelijk voor iedereen, en is er ook iets te leren over andere mensen en culturen.

Zie hieronder op welke manier de studenten het idee presenteerde aan de opdrachtgever.

Terug naar jaarboek overzicht

Traject 11: Challenge Stichting !WOON

Wonen en werken, wonen en studeren, wonen en met vrienden chillen. En dat allemaal op één plek: thuis. De afgelopen tijd is de scheidslijn tussen woonplek en studie-en werkplaats vervaagd. Ook studeren en werken we steeds meer digitaal, waardoor we niet allemaal meer van huis weg moeten om te gaan werken of studeren.  

Maar met deze veranderingen in de samenleving moeten we ook onze leefomgeving anders gaan indelen. Want niet ieder huis is geschikt om dit allemaal bij elkaar te doen. En niet álle beroepen kunnen hun werk makkelijk van achter hun computer uitvoeren, denk aan kappers, meubelmakers, of verpleegkundigen. Wat is hun plek in de steeds verder digitaliserende samenleving? En hoe profiteren zij mee van de steeds flexibelere manieren waarop we kunnen studeren, wonen en werken?  

Dus…Hoe woont de Amsterdammer in de toekomst? Als steeds meer mensen vanuit huis studeren en werken, en er gebeurt steeds meer digitaal, hoe moet deze omgeving er dan uitzien? En wat betekent dit dan voor fysieke beroepen? En hoe studeren praktijkgerichte studenten vanuit huis? 

Challenge: Ontwikkel je eigen woonconcept! Hoe ziet de ideale omgeving eruit waar je kunt wonen, studeren en werken? 

Drie groepen studenten hebben zich 8 weken bezig gehouden met deze interessante challenge. Lees hieronder hun oplossingen.

Oplossing

Woonconcept “Sociale verbinding”

In dit studentencomplex van de toekomst staat sociale cohesie centraal. Jongeren worden betrokken bij het beheer van dit complex van de toekomst: ze worden ingezet op basis van hun studie. Zo werkt bijvoorbeeld een kok in opleiding in de keuken en zorgt deze voor het avondeten van medebewoners. En maken meubelmakers de meubels in de gemeenschappelijke ruimtes.  

Op deze manier creëert deze groep een verantwoordelijkheidsgevoel bij jongeren richting het ontwikkelen en beheren van het complex en hun medebewoners. 

Oplossing

Woonconcept “Muziek verbindt”

Deze groep heeft een woonconcept ontwikkeld dat draait om muziek. Jongeren van verschillende studies wonen samen, maar met één passie die ze delen: muziek. Het gebouw bevat muziekstudio’s om muziek op te kunnen nemen, en een café waar met vrienden kan worden gejamd en waar kleine optredens kunnen worden gegeven. Het gebouw bevat ook een sportschool en een studie/project ruimte waar gezamenlijk gebruik van gemaakt mag worden. Elkaar opzoeken is nog nooit zo makkelijk geweest!

Oplossing

Woonconcept “Het dak op!”

Met dit jongeren-wooncomplex, mét multifunctioneel dak, wil deze groep sociale contacten centraal stellen. Doel hiervan is sociale interactie vergroten, eenzaamheid voorkomen en een plek creëren om thuis te kunnen werken en studeren wanneer nodig. Op dit dak maakt deze groep in samenwerking met Rooftop Revolution een moestuin en een daktuin. Regenwater wordt hier in een reservoir opgevangen om toiletten in het hele gebouw mee door te spoelen. Verder is er een café op het dak met sociale evenementen. Tot slot komt er op het dak een werkruimte waar jongeren kunnen studeren of werken.

Zie hieronder de pakkende afsluiter van de eindpresentatie van deze groep.

Terug naar jaarboek overzicht

'Ontwikkel handvatten/toolbox waardoor je het gesprek aan kan gaan met een vriend/vriendin die vatbaar lijkt te zijn voor desinformatie en nepnieuws. Hoe zorg je ervoor dat je met deze vriend(in) in gesprek kan blijven, en dat diegene weer kritisch gaat nadenken?’

Nepnieuws en desinformatie, zo onschuldig is dat allemaal niet. Soms kan het ervoor zorgen dat je helemaal in een nieuwe werkelijkheid getrokken wordt. Dat je niet meer helemaal goed kan onderscheiden of iets nou waar is. En dat is niet zo gek, want nepnieuws en desinformatie zijn soms zó echt gemaakt dat het moeilijk te herkennen is. In de wereld waarin wij leven kan iedereen zomaar informatie verspreiden. En het is niet altijd even gemakkelijk om een Insta-post te beoordelen of betrouwbaarheid, omdat je niet altijd kunt zien waar informatie vandaan komt. Met verdraaide feiten en gemanipuleerde foto’s en video’s is desinformatie steeds moeilijker te onderscheiden van betrouwbare informatie.

Misschien heb jij zelf ook wel eens nepnieuws of desinformatie voorgeschoteld gekregen. Dat je even ging twijfelen, of dat je niet zo goed wist wat je moest geloven. Misschien had je het pas achteraf door dat het om nepnieuws, of desinformatie ging. Soms is nepnieuws en desinformatie zo geloofwaardig dat het je niet meer lukt om de andere kant van het verhaal te zien. Dat kan iedereen overkomen, zegt het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. We leven in een complexe wereld en het is soms moeilijk grip te krijgen op gebeurtenissen die ons allemaal raken. Om grip te krijgen gaan we op zoek naar simpele antwoorden die ons geruststellen of onze angst juist bevestigen. Hierdoor is het soms dus makkelijk om te gaan geloven in complottheorieën.

Maar hoe kun je dit nou voorkomen? Hiervoor heeft het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de hulp van de studenten gevraagd.

Stel, de beste vriend(in) van een student deelt steeds vaker via WhatsApp berichten over een nieuwe theorie die niet klopt. De berichten met informatie die hij/zij deelt zijn onsamenhangend en de student heeft het gevoel dat ze niet op de waarheid berusten omdat ze er ook geen betrouwbare bronnen over kunt vinden. Het zit de student niet helemaal lekker, want hij/zij krijgt steeds meer het gevoel dat de vriend(in) de realiteit een beetje kwijt aan het raken is.

De vraag van Beeld en Geluid: Ontwikkel handvatten of een toolbox waardoor beste vriend(in) niet verder verleid wordt en de grip op de realiteit verliest. Hoe zorg je ervoor dat hij, of zij weer kritisch kan nadenken?’

Oplossing

Groep 4: Lesprogramma

Groep vier leerde al snel dat veel nepnieuws en desinformatie inspeelt op je emoties. Met hun oplossing willen ze hier op inzetten. Hun oplossing voor de challenge: een lesprogramma waarin jongeren leren hoe desinformatie inspeelt op je emoties, en wat je hiertegen kan doen! Het lesprogramma start met een psycholoog die langs in de klas om meer te vertellen over hoe het triggeren van emoties precies werkt, en hoe makers van desinformatie hier gebruik van maken. Vervolgens gaan studenten met een rollenspel aan de slag: door in de rol van nepnieuwsmaker, verspreider, kritisch denker, verslaggever, of een vatbaar persoon te stappen, leer je hoe desinformatie en nepnieuws precies werkt. Als laatste maken studenten een filmpje voor zichzelf, waarmee ze op het moment dat ze een bericht willen verspreiden herinnerd worden om even kritisch na te denken: is dit bericht echt, of is het misschien nepnieuws? 

Leuk om te weten is dat Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid zó enthousiast is over de oplossingen dat de studenten nogmaals mogen komen presenteren voor het hele onderwijsteam van Beeld en Geluid.  

Oplossing

Groep 5: Quiz

Groep 5 kwam met een andere werkvorm, namelijk: een quiz die jongeren kunnen spelen om te kijken wat ze weten van desinformatie, én om te testen hoe gevoelig ze ervoor zijnHet advies is dan ook om jongeren ook aansporen om deze quiz samen met je klasgenoten, familie, of vrienden te doen. Op deze manier kan je op een laagdrempelige, spelenderwijze en niet-veroordelende manier met elkaar in gesprek gaan over het onderwerp. En dat is de belangrijkste focus: blijf met elkaar in gesprek.  

Oplossing

Groep 6: TikTok campagne

De laatste groep van de challenge van Beeld en Geluid heeft als oplossing: een TikTok campagne. Logisch, want als je jongeren wil bereiken dan moet je bij TikTok zijn! Omdat de opdracht gaat over een vriend(in) die veel nepnieuws berichten leest en deelt, en niet de bronnen van nieuwsberichten controleert, wordt de TikTok video op het eerste gezicht ook als een nepnieuws bericht ingestoken: met veel spanning en sensatie. Dit is namelijk waar deze vriend(in) naar kijkt, en wat diegene ook meteen gelooft! Later in de video komt er een bericht in beeld waarmee duidelijk wordt: “Hoe weet je dit zeker, is dit wel echt, of is dit eigenlijk helemaal niet waar, en nepnieuws?” Ook wil dit groepje hiervoor de hulp inschakelen van BN’ers, om zo goed mogelijk de doelgroep van jongeren tussen de 18 en 25 jaar te kunnen bereiken. Op deze manier wil dit groepje jongeren op TikTok, die misschien niet zo kritisch naar nieuws kijken, bewust maken van wat er allemaal op sociale media aan nepnieuws voorbijkomt. Door hun TikTok campagne willen deze deelnemers jongeren bewust maken van nepnieuws en desinformatie, en ze ook uitnodigen om hierover met elkaar op TikTok, maar ook in het echt, het gesprek aan te gaan.

Terug naar jaarboek overzicht

‘Bedenk 3 acties die de communicatieadviseur van de gemeente kan uitvoeren om studenten op een aansprekende manier kritisch te laten kijken naar de berichten over de Amsterdamse rellen.’

Nepnieuws, of desinformatie is van alle tijden, maar het wordt steeds populairder en meer verspreid. Complottheorieën over corona, manipulaties van berichten over moslims, migranten en vluchtelingen. Maar ook framing komt regelmatig voor. Ken je dat al? Wat er dan gebeurt is dat er maar een deel van het verhaal belicht wordt en dat kan soms onbewust gebeuren. False framing daarentegen gebeurt wél bewust, een verhaal wordt dan opzettelijk aangepast. Door het ontbreken van de context, of het geven van verkeerde context klopt het originele verhaal niet meer en kunnen verkeerde conclusies getrokken worden.

Nepnieuws, desinformatie en (false) framing zijn een serieus probleem. Het kan leiden tot wantrouwen richting instituties, zoals bijvoorbeeld de overheid, de media en journalisten. En kan zelfs leiden tot polarisatie (wanneer groepen met een andere mening steeds verder uit elkaar drijven) en in sommige gevallen tot geweld.

Hoe ga je hiermee om als politie? Of als gemeente? Wat voor verhaal kunnen ze vertellen of laten zien waardoor mensen ook de andere kant van het verhaal zien? En op welke manier? Een enorme uitdaging waarbij de opdrachtgever, de gemeente Amsterdam, de hulp van de studenten goed kan gebruiken! Tijd voor een advies aan de communicatie-afdeling van de gemeente Amsterdam.

Stel, het is 1 april en de avondklok is net weer verlengd. De politie en de gemeente verwachten dat hierdoor rellen zullen ontstaan in Amsterdam. Ze verwachten daarbij ook dat er veel desinformatie verspreid zal worden: via Whatsapp, Snapchat, Instagram en TikTok.

De gemeente Amsterdam en de politie vinden het belangrijk om duidelijk te maken richting jonge Amsterdammers (16 – 25 jaar) wat hún kant van het verhaal is. Ze willen een goed tegengeluid bieden. Maar de vraag is hoe ze dat het beste kunnen doen?

‘Bedenk 3 acties die de communicatieadviseur van de gemeente kan uitvoeren om studenten op een aansprekende manier kritisch te laten kijken naar de berichten over de Amsterdamse rellen.’

Oplossing

Groep 1: TikTok serie: wat doet de gemeente voor jongeren?

Het eerste groepje dat werkte aan de challenge van de Gemeente Amsterdam: Taskforce Digitale Veiligheid zag al snel dat het vraagstuk bij deze challenge dieper is dan het eerst lijkt. Het probleem wat de deelnemers namelijk zien en om zich heen bij jongeren herkennen, is dat jongeren weinig vertrouwen hebben in de overheid en de gemeente. De oplossing richt zich daarom op het herstellen en versterken daarvan. Daarvoor heeft dit groepje de volgende oplossing bedacht: een TikTok serie, gepresenteerd door jongeren, waarin wordt laten zien hoe de gemeente met jongeren bezig is en hoe ze jongeren concreet betrekken. Een focus op bewustzijn onder jongeren vergroten en de acties van de gemeente meer zichtbaar maken. Zo is er bijvoorbeeld het Jongerenpunt waar jongeren geholpen worden die op zoek zijn naar werk of een opleiding, en investeert de gemeente ook in talentontwikkelingsprogramma’s als Made by 020! Door deze programma’s meer aandacht te geven, en te laten zien wat de gemeente voor jongeren doet, verwacht dit groepje dat ook het vertrouwen in de gemeente bij jongeren weer zal verbeteren. Waardoor uiteindelijk jongeren weerbaarder worden voor desinformatie en nepnieuws met de gemeente als onderwerp van gesprek.

Oplossing

Groep 2: Jongerendebat & inzet social media

Ook groep twee ziet dat het probleem ligt bij het wantrouwen dat jongeren hebben tegenover de overheid en de gemeente. Om dit tegen te gaan heeft dit groepje een sociale media aanpak bedacht waarmee ze de doelgroep kritisch naar berichten op sociale media willen laten kijken. Door heel expliciet twee kanten van een verhaal te laten zien, bijvoorbeeld lege bedden in een ziekenhuis versus drukte op de IC, worden jongeren uitgedaagd om berichten in perspectief te zien, en weer kritisch naar berichten op sociale media te kijken. Een tweede idee van deze groep is een jongerendebat: door jongeren actief te betrekken bij actuele maatschappelijke vraagstukken die in de gemeente spelen wordt niet alleen het perspectief van jongeren duidelijk en gehoord, maar leren jongeren ook om kritisch te kijken naar complexe vraagstukken, en verschillende meningen te respecteren. Een mooie manier om actief het jongerenperspectief in huis te halen!

Oplossing

Groep 3: Podcast; coronamuur en de ‘tentoonwandeling’

Een oplossing was niet genoeg voor groep drie! Deze groep heeft wel drie (!) verschillende oplossingen voor de challenge bedacht, namelijk: (1) een video podcast voor en door jongeren in Amsterdam, waarin jongeren met elkaar, #nofilter, in gesprek gaan over actuele maatschappelijke events , samen met gastsprekers. (2) een wandelende tentoonstelling (tentoonwandeling) waarbij aandacht wordt gevraagd voor de manier waarop je naar nieuws kijkt. Hoe? Een wandelroute door Amsterdam waarbij je langs verschillende borden komt met (nep)nieuws erop. Met aan de andere kant van het bord: ‘niets is wat het lijkt – benieuwd? Scan dan deze QR code’, waarbij de code leidt naar het echte verhaal. Op deze manier worden mensen uitgedaagd om bewust na te denken over wat waar en niet waar is. Als derde en laatste oplossing heeft dit groepje een corona-muur bedacht, waarop inwoners van Amsterdam op verschillende plekken in de stad kunnen opschrijven wat corona voor hen betekent, en hoe de gemeente hen hierbij kan helpen. Zo wordt niet alleen het vertrouwen tussen de gemeente en haar inwoners verbeterd, maar wordt er ook een gesprek gestart om gevoelens en emoties betreffende deze moeilijk tijd een plek te geven. Betrek hier ook de horeca bij door hen de borden/muur op het terras te laten neerzetten. Dit groepje hoopt dat dit echt een permanente plek in de stad kan worden: en manier waarop kunst en inwoners samenkomen!

Het Taskforce Digitale Veiligheid is zo enthousiast over deze oplossingen dat de studenten dat ze hun oplossingen nogmaals mogen presenteren aan de senior campagne manager van de communicatieafdeling van de gemeente Amsterdam, omdat ze willen kijken of ze verder kunnen met deze creatieve oplossingen.

Terug naar jaarboek overzicht

'Hoe kan NOS Stories een nieuwsitem maken dat jij en je groepsgenoten interessant vinden, én wat als betrouwbaar/te vertrouwen wordt gezien?'

Wat is nieuws? En wat maakt nieuws betrouwbaar?

Alles wat je om je heen ziet, waar je mee bezig bent in je dagelijks leven is onderdeel van het nieuws. Nieuws is eigenlijk overal. Bijvoorbeeld als je met medestudenten praat over of de scholen weer binnenkort opengaan voor fysieke lessen. Of als je met je vrienden loopt te balen van avondklok. Heb je er zo wel eens over nagedacht? Dat heel veel van de onderwerpen die jij belangrijk vindt, of waar je tegenaan loopt, ook nieuws zijn?

Maar wat is nieuws dan precies en wanneer is iets nieuws? Welk nieuws vind jij interessant om te volgen én vínd je het belangrijk om nieuws te volgen? Waar lees je nieuws: op je telefoon, laptop, via social media, (online) krant, op tv of misschien wel helemaal niet? Deel je nieuws met vrienden of familie bijvoorbeeld, en praat je erover? En, niet onbelangrijk: geloof jij alles wat je ziet en leest?

Hierover wil de NOS graag de input van studenten hebben! NOS Stories heeft namelijk belangrijk vraagstuk dat ze graag aan jullie wil voorleggen. Zo blijkt uit recent onderzoek van Motivaction dat het vertrouwen in nieuws onder jongvolwassenen het minst groot is. Maar waar dat door komt? Nepnieuws? Desinformatie? Of ligt het aan iets anders…

Ze willen heel graag advies over wat volgens de studenten betrouwbaar nieuws is, en welke nieuwsonderwerpen/thema’s zij interessant en belangrijk vinden.

‘Hoe kan NOS Stories een nieuwsitem maken dat studenten interessant vinden, én wat als betrouwbaar/te vertrouwen wordt gezien?’

Hiervoor zijn de studenten zelf in huid van nieuwsmaker gekropen om een nieuwsitem bedenken en uitwerken. Online, voor op YouTube. En let op: hoe zorg je ervoor dat het item betrouwbaar is, en dat jouw leeftijdsgenoten zien dat jouw nieuwsitem feitelijk juist is? Dat JIJ betrouwbaar nieuws maakt?

Oplossing

Groep 7: mentale gezondheid onder jongeren

De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. Zeker nu in coronatijd voelen meer en meer jongeren zich niet sterk. Groep zeven wil door het maken van een nieuwsitem hier meer aandacht voor vragen en bewustwording over dit onderwerp stimuleren. Dit groepje heeft hun nieuwsitem al helemaal uitgedacht: het item begint met een shot van presentator Jeroen die de vraag stelt: ‘Praat jij weleens met iemand over je mentale gezondheid?’ Vervolgens gaat Jeroen in gesprek met zowel experts, zoals een psycholoog, maar komen ook jongeren zelf aan het woord om te vertellen over hun eigen ervaringen met dit onderwerp. De deelnemers hopen op deze manier het onderwerp van mentale gezondheid meer bespreekbaar te maken.

Oplossing

Groep 8: Negatieve kant van sociale media

Het nieuwsitem dat deze groep zou maken voor NOS Stories gaat over de negatieve gevolgen van de verslavende werking van sociale media onder jongeren. Veel jongeren om hen heen, en ook zij zelf, zitten sinds de coronacrisis veel meer op hun telefoon op sociale media, en daarmee ook veel meer in hun eigen bubbel. De deelnemende studenten merkten daarnaast dat ze hierdoor negatiever in het leven stonden, minder gingen bewegen, en een lager zelfbeeld kregen van het beeld dat ze op social media zagen. Vandaar hun keuze voor dit onderwerp! In het nieuwsitem zouden er veel wetenschappelijke experts aan het woord komen om meer te vertellen over de gevaren van (te) veel sociale media gebruik, maar ook is er plaats voor jongeren om zelf hun eigen verhaal te vertellen. Hun nieuwsitem eindigt met een uitdaging voor de kijker: 1 dag niet op sociale media!

Oplossing

Groepje 9: woningnood MBO studenten

Last but not least: het laatste groepje! Ook deze groep deelnemers bedacht voor NOS Stories een nieuwsitem, en wel over het onderwerp: “woningnood onder MBO studenten”. Een ontzettend groot en complex onderwerp, en hierom wil dit groepje hier ook niet maar één item over maken, maar zouden ze hier het liefst 3 weken lang, met 3 video’s per week, uitgebreid aandacht voor vragen. Zo zien de deelnemers dat het voor jongeren heel moeilijk is om een kamer te vinden, en voor MBO studenten is dit nog lastiger: ze zijn vaak wat jonger dan andere studenten die uit huis gaan wonen, maar bij kamers die wél te huur zijn wordt er gevraag naar HBO of WO studenten, en vallen MBO studenten buiten de boot… De deelnemers uit dit groepje hebben of krijgen zelf ook te maken met dit probleem, en willen dus ook dat jongeren in hun nieuwsitem zelf aan het woord komen. Ook wordt er actief gebruik gemaakt van sociale media kanalen van NOS Stories, door o.a. polls te plaatsen: hoeveel van de volgers van NOS Stories weten van dit probleem, en hebben er misschien ook zelf mee te maken?

NOS Stories was erg onder de indruk van alle drie de nieuwsitems. Het item over de woningnood onder mbo-studenten vonden ze zo innoverend dat de NOS mogelijk een item hierover gaat maken in samenwerking met de studenten. To be continued…

Terug naar jaarboek overzicht

"Bedenk creatieve oplossingen om ouders en familie op de arbeidsmarkt te stimuleren DIGITAL READY te worden."

Het thema van traject 9 was een spannende, namelijk digitale transformatie! De digitale toekomst lijkt een ver-van-je-bed-show, maar is dichterbij dan we denken. We kijken vast allemaal Netflix, of bestellen we kleding via Zalando. De digitale transformatie vraagt een hoop van ons, namelijk dat we ons blijven ontwikkelen en meegaan met wat de veranderende wereld van ons vraagt. Maar is iedereen zich daar wel bewust van? Daarom stelden we de studenten de vraag: ‘Ben jij klaar voor de digitale toekomst?’ De challenges van traject 9 zijn vormgeven in samenwerking met I.AMDIGITAL.

I.AMDIGITAL is een online leeromgeving en geeft professionals op de arbeidsmarkt een digitale boost. Dit door ze te leren dat, en hoe, technologie aan iedereen kansen biedt. I.AMDIGITAL heeft de ambitie om één miljoen professionals klaar te stomen, zodat zij voorbereid zijn op een toekomst waarin technologie bepalend is. Hier konden ze de hulp van de studenten goed gebruiken! De studenten zijn onderverdeeld in drie doelgroepen namelijk, mbo-studenten, docenten en ouders en familie. I.AMDIGTIAL vond het namelijk interessant om oplossingen voor verschillende doelgroepen te krijgen aangezien mbo-studenten hele andere behoeftes hebben dan bijvoorbeeld hun ouders.

Een aantal groepjes studenten hebben oplossingen bedacht voor de doelgroep ouders en familie. De specifieke challenge-vraag waar de studenten zich over hebben gebogen is: ‘Bedenk creatieve oplossingen om je ouders en familie te stimuleren DIGITAL READY te worden’.

Oplossing

Oplossing 1

De studenten hebben een manier bedacht om ouders en familie te helpen met het in kaart brengen en structureren van hun digitale kennis. De gedachte hierachter? Er is een scala aan apps om mensen te helpen met hun digitale kennis en vaardigheden, maar daar weet de vooral wat oudere doelgroep hun weg niet in te vinden. De oplossing? De Digital Smarter-app! Gebruikers beantwoorden vragen in de app met een spelelement. Dit leidt tot een selectie aan apps die past bij iemands behoeftes en stimuleert het gebruik van deze apps om DIGIRAL READY te worden.

Oplossing

Oplossing 2

Een tweede oplossing is de zelfbedachte camapgne ‘work smarter, not harder’. De campagne combineert traditionele offline media en online communicatietools om de boodschap over te brengen dat het waardevol is om digitaal ready te worden. In de campagne zijn twee zorgmedewerkers te zien waarbij één heel DIGITAL READY is en de ander niet. Dit illustreert dat het leven van de DIGTAL READY medewerker een stuk makkelijker gaat. Het doel is om de ‘oudere generatie’ zoals ouders en familie bewust te maken van het feit dat digitaal ready hen wat oplevert, namelijk veel tijd besparen en makkelijker meekomen in de samenleving.

Terug naar jaarboek overzicht

"Bedenk creatieve oplossingen om docenten op de arbeidsmarkt te stimuleren DIGITAL READY te worden."

Het thema van traject 9 was een spannende, namelijk digitale transformatie! De digitale toekomst lijkt een ver-van-je-bed-show, maar is dichterbij dan we denken. We kijken vast allemaal Netflix, of bestellen we kleding via Zalando. De digitale transformatie vraagt een hoop van ons, namelijk dat we ons blijven ontwikkelen en meegaan met wat de veranderende wereld van ons vraagt. Maar is iedereen zich daar wel bewust van? Daarom stelden we de studenten de vraag: ‘Ben jij klaar voor de digitale toekomst?’ De challenges van traject 9 zijn vormgeven in samenwerking met I.AMDIGITAL.

I.AMDIGITAL is een online leeromgeving en geeft professionals op de arbeidsmarkt een digitale boost. Dit door ze te leren dat, en hoe, technologie aan iedereen kansen biedt. I.AMDIGITAL heeft de ambitie om één miljoen professionals klaar te stomen, zodat zij voorbereid zijn op een toekomst waarin technologie bepalend is. Hier konden ze de hulp van de studenten goed gebruiken! De studenten zijn onderverdeeld in drie doelgroepen namelijk, mbo-studenten, docenten en ouders en familie. I.AMDIGTIAL vond het namelijk interessant om oplossingen voor verschillende doelgroepen te krijgen aangezien mbo-studenten hele andere behoeftes hebben dan bijvoorbeeld hun ouders.

Een aantal groepjes studenten hebben oplossingen bedacht voor de doelgroep docenten. De specifieke challenge-vraag waar de studenten zich over hebben gebogen is: ‘Bedenk creatieve oplossingen om docenten te stimuleren DIGITAL READY te worden’.

Oplossing

Oplossing 1

Als oplossing van dit vraagstuk is een campagne bedacht om docenten te helpen met interactief online lesgeven. De studenten constateerden dat zeker nu het onderwijs grotendeels digitaal plaatsvindt de kwaliteit van het onderwijs onder druk komt te staan wanneer docenten niet goed online kunnen werken. Daarom willen de studenten de docenten bewust maken dat ze met kleine stapjes en aanpassingen heel goed online les kunnen geven en dat ze eigenlijk al veel meer kunne dan ze denken! Ook willen de studenten de docenten aanmoedigen van elkaar te leren. In de campagne krijgen docenten tips over hoe ze hun online les zo interactief mogelijk kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Kahoot quizes. De campagne zal online en offline in de scholen plaatsvinden en bestaan uit flyers en video’s.

Oplossing

Oplossing 2

Een ander onderdeel van het probleem is volgens de studenten dat niet alle docenten weten of zij digital ready zijn. Daarom hebben ze een quiz bedacht die docenten invullen om hierachter te komen. Na het invullen van de quiz krijgt de docent de uitslag met aanbevelingen om bijvoorbeeld bepaalde trainingen of cursussen te volgen wanneer blijkt dat ze nog niet digital ready zijn.

Terug naar jaarboek overzicht

"Bedenk creatieve oplossingen om mbo-studenten op de arbeidsmarkt te stimuleren DIGITAL READY te worden."

Het thema van traject 9 was een spannende, namelijk digitale transformatie! De digitale toekomst lijkt een ver-van-je-bed-show, maar is dichterbij dan we denken. We kijken vast allemaal Netflix, of bestellen we kleding via Zalando. De digitale transformatie vraagt een hoop van ons, namelijk dat we ons blijven ontwikkelen en meegaan met wat de veranderende wereld van ons vraagt. Maar is iedereen zich daar wel bewust van? Daarom stelden we de studenten de vraag: ‘Ben jij klaar voor de digitale toekomst?’ De challenges van traject 9 zijn vormgeven in samenwerking met I.AMDIGITAL.

I.AMDIGITAL is een online leeromgeving en geeft professionals op de arbeidsmarkt een digitale boost. Dit door ze te leren dat, en hoe, technologie aan iedereen kansen biedt. I.AMDIGITAL heeft de ambitie om één miljoen professionals klaar te stomen, zodat zij voorbereid zijn op een toekomst waarin technologie bepalend is. Hier konden ze de hulp van de studenten goed gebruiken! De studenten zijn onderverdeeld in drie doelgroepen namelijk, mbo-studenten, docenten en ouders en familie. I.AMDIGTIAL vond het namelijk interessant om oplossingen voor verschillende doelgroepen te krijgen aangezien mbo-studenten hele andere behoeftes hebben dan bijvoorbeeld hun ouders.

Drie groepjes studenten hebben oplossingen bedacht voor de doelgroep mbo-studenten. De specifieke challenge-vraag waar de studenten zich over hebben gebogen is: ‘Bedenk creatieve oplossingen om mbo studenten te stimuleren DIGITAL READY te worden’.

Oplossing

Oplossing 1

De studenten hebben een digitaal platform voor studenten ontwikkeld om digital ready te worden. Het platform is een plek waar studenten informatie kunnen vinden over de digitale transformatie. Het is een plek waar studenten elkaar kunnen motiveren en inspireren om verder te kijken naar de toekomst en zich daarop voor te bereiden. Bijvoorbeeld over het feit dat studenten vaker online les zullen volgen. De promotie van dit platform vindt plaats via flyers online en fysiek op drukke plekken in de stad. Dit met de slogan: WE ARE DIGITAL! I.AMDIGITAL was erg enthousiast over dit idee omdat het praktisch uitvoerbaar is.

Oplossing

Oplossing 2

Als tweede oplossing hebben de studenten een Next Gen app ontwikkelt. Deze app is bedoeld om studenten informatie te geven over digitale tools en geeft ze op deze manier een voorsprong op andere studenten. Voorbeeld vragen zijn: hoe plak ik een foto in Word? Hoe bereken je je jaaropgave in Excel? Hoe bewerk je een PDF in adobe? De app biedt uitleg door middel van beeld en korte video’s. Hierdoor hebben studenten in korte tijd alle benodigde informatie tot hun beschikking.

Terug naar jaarboek overzicht

”Samenwerken bij Made by 020: het verloopt fijntjes, iedereen heeft zijn eigen – originele - ideeën, het is gewoon een fijne omgangssfeer.” – Deelnemer van Made by 020

Een belangrijke vaardigheid waar we impliciet aan werken tijdens het programma, gaat over het leren samenwerken. Deelnemers worden in groepjes opgedeeld en werken met elkaar, onder begeleiding van een peer coach, aan hun vaardigheden en aan de challenge. De groepjes bestaan uit deelnemers van verschillende opleidingen, niveaus en leeftijden. 

Bij Made by 020 doen de peer coaches er alles aan om ervoor te zorgen dat de sfeer in de groepjes zo veilig mogelijk is. Fouten maken bij ons moet kunnen en wij focussen ons juist graag op hetgeen wat al goed gaat. Bij Made by 020 staan de studenten in hun kracht. Op deze manier leren studenten succesvol samen te werken. Ook zit er in elke groep een grote diversiteit aan studenten, waardoor ze veel van elkaar kunnen leren. Ook zien we dat studenten die al wat verder zijn, een rolmodel in de groep worden en dat andere studenten zich aan die student optrekken. Dit stimuleren we door peer coaches deze studenten te laten begeleiden om die rol op zich te nemen 

Terug naar jaarboek overzicht

Giorgio Winter

“Ik heb een goede band met mijn groepje; het voelt echt als een vriendengroep.”

Dit is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een talentontwikkelingsprogramma, maar hier lijkt wel veel behoefte voor te zijn onder studenten. Het afgelopen schooljaar zagen we dat veel studenten behoefte hadden aan het leren kennen van nieuwe mensen en het maken van vrienden. Helemaal zo gek nog niet als je erbij stil staat de studenten lange tijd in lockdown zaten door de coronamaatregelen van de overheid. 

De behoefte aan sociaal contact onder deze doelgroep is enorm. Dit kunnen wij als Made by 020 natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Ja, spreek lekker samen af op Koningsdag! Ja, drink nog even samen een drankje na afloop van de bijeenkomst. En ja! Wij zullen ook wat ruimte overlaten in het programma om gezellig met elkaar bij te kletsen. 

 

Luister hieronder naar Giorgio die verteld over de vrienden die hij heeft gemaakt tijdens Made by 020.

Terug naar jaarboek overzicht

”Ik heb het gevoel dat ik fouten mag maken, er wordt hier echt gekeken naar je goede kanten.” – Deelnemer van Made by 020

Een open houding aannemen is één van de sociale skills waar de studenten gedurende Made by 020 aan werken. Sommige studenten hebben hier al veel ervaring mee of aanleg voor. Voor veel anderen studenten is dit een leerdoel. Het aannemen van een open houding klinkt namelijk veel eenvoudiger dan het voor deze studenten is. Binnen een samenwerking is het wel heel fijn als je elkaar leert kennen en op elkaar leert vertrouwen. Ook jezelf kunnen openstellen voor andermans ideeën is daarin essentieel. 

Verlegenheid is natuurlijk heel normaal, maar hoe zorgen wij er bij Made by 020 voor dat studenten toch leren om een open houding aan te nemen? De peer coaches stimuleren de deelnemers om een open houding aan te nemen. Dit doen ze door de input van hun studenten te prijzen en zich te focussen op de talenten. Een ander belangrijk aspect is het gevoel van veiligheid in de groep. De coaches doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat elke deelnemer zich veilig genoeg voelt om zich open te stellen naar hun groepsgenoten en coach.  

Terug naar jaarboek overzicht

Fabel Koenis

“Nu ga ik LinkedIn echt aanmaken; morgen kunnen jullie allemaal een connectieverzoek verwachten!” – Deelnemer Made by 020

Netwerken is het sleutelwoord van deze tijd. Een sterk netwerk en jezelf goed kunnen presenteren zijn belangrijker dan ooit bij het vormgeven van je loopbaan. Bij Made by 020 leren deelnemers hoe ze actief hun netwerk uitbreiden én kunnen onderhouden. Dit doen ze door langs te gaan bij bedrijven, kennis te maken met interessante werkgevers, een netwerkworkshop te volgen én leren hoe ze LinkedIn kunnen gebruiken  

Ook maken we deelnemers bewust van het feit dat ze samen al over een enorm netwerk beschikken. Iets waar ze zich vaak niet van bewust zijn. Het is belangrijk dat ze leren herkennen wanneer iemand relevant en waardevol is voor het bereiken van hun doel, of wellicht kan helpen met het bereiken van het doel voor een ander. 

Hieronder verteld Fabel over de bedrijven die ze heeft ontmoet tijdens Made by 020 traject 12.

Terug naar jaarboek overzicht

Daniel Page

”Ik vond de presenteeroefeningen die we geleerd hebben heel handig! Wij moesten bijvoorbeeld gekke bekken trekken en ingewikkelde zinnen hardop uitspreken. Door dit te doen, nam de spanning van het presenteren af.” – Deelnemer Made by 020

Presenteren en pitchen zijn vaardigheden waar veel deelnemers beter in willen worden tijdens Made by 020. En dat is ook niet zo gek, want wat is er fijner dan je eigen goede ideeën sterk over te kunnen brengen tijdens een pitch of presentatie? 

Vandaar dat hier tijdens Made by 020 ruimschoots aandacht aan wordt besteed. In het programma zijn er verschillende momenten waarop deelnemers kunnen oefenen met presenteren, iedereen in zijn of haar eigen tempo. Van het oefenen van een pitch in je eigen groepje, tot aan het presenteren bij de opdrachtgever. Daarnaast volgen deelnemers een presenteerworkshop, waar ze leren hoe ze hun stemgebruik en lichaamstaal kunnen inzetten bij het overbrengen van hun boodschap. Ook leren ze hoe ze het beste kunnen omgaan met de spanning van presenteren.  

Deelnemers geven aan dat ze ontzettend blij zijn dat ze, gesteund door hun teamgenoten en de begeleidende peer coach, in een veilige setting kunnen oefenen. Hierdoor zijn ze minder bang om fouten te maken. 

In onderstaand filmpje verteld Daniel over alle skills die hij heeft ontwikkeld tijdens Made by 020.

Terug naar jaarboek overzicht

“Ik ben naar één van de mensen toegestapt om daar een stageplek te gaan vragen.” – Deelnemer van Made by 020

Made by 020 is een plek waar studenten ontdekken wat ze leuk vinden om te doen én waar hun talenten liggen. Door te werken aan een maatschappelijk vraagstuk komen ze erachter op welke manier zij hun talenten kunnen inzetten in de groep. Omdat elke groep bestaat uit studenten van verschillende opleidingen, zien studenten waar zij goed in zijn en wat hun rol in de groep is. 

Studenten maken bij Made by 020 een positieve leerervaring mee. Dit houdt in dat zij door middel van werken aan de challenge inzien dat hun mening, ideeën en oplossingen gewaardeerd worden. Niet alleen door hun groep en coach, maar ook door de samenwerkende organisaties. Dit vergroot hun zelfvertrouwen. Bij Made by 020 stimuleren we de studenten om in mogelijkheden te denken en om hier proactief mee aan de slag te gaan. Het maakt ons dan ook enorm trots om te zien hoe deelnemers gedurende een bedrijfsbezoek de kans grijpen om naar een stageplek te vragen. 

Terug naar jaarboek overzicht

Picnic

“Bedenk hoe Picnic via de app haar klanten kan motiveren om te kiezen voor duurzaamheid.”

Picnic is een online supermarkt die alle boodschappen gratis thuisbezorgt. Het idee is simpel: mensen bestellen via de Picnic-app hun boodschappen, kiezen één van de vaste bezorgmomenten waarop Picnic in de buurt is, en de boodschappen worden thuis afgeleverd. 

Doordat Picnic alles direct thuisbezorgd en geen dure winkels op allerlei dure locaties heeft, kan Picnic niet alleen boodschappen leveren zonder extra bezorgkosten, maar ook de versheid van producten garanderen en voedselverspilling tegengaan. Daar komt bij dat ze hun boodschappen in 100% elektrische autootjes bezorgen: die niet alleen milieuvriendelijk zijn, maar ook geen herrie maken en geen fijnstof uitstoten.

Picnic maakt dus al stappen richting een duurzamere supermarktwereld, maar heeft deelnemers van Made by 020 gevraagd om mee te denken over hoe Picnic ook haar klanten via de app bewuster kan laten kiezen. De groepen konden kiezen uit de volgende onderwerpen:

  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren om gezonder te eten?
  • Hoe kan Picnic klanten helpen food-waste te verminderen?
  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren milieubewuste keuzes te maken?
  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren om diervriendelijke keuzes te maken? 

De groepen zijn twee keer in gesprek gegaan met Picnic, voor een kennismaking en een debriefing. Om meer kennis en inspiratie op te doen zijn ze langsgegaan bij Too Good To Go waar ze een app gebruiken om voedselverspilling tegen te gaan. Door de corona-crisis kwamen de bezoeken aan Multitude, de Raadzaal van de Gemeente Amsterdam, True Price, en de Tolhuistuin helaas te vervallen. Maar de groepen zijn doorgegaan met de challenge en hebben hun eindresultaten gepresenteerd bij het online eindevent.

Oplossing

Groep 6

Door het creëren van een persona heeft de groep een duidelijk beeld gekregen van de ideale klant van Picnic. Als oplossing hebben zij bedacht om op de productenlijst aan te geven welke producten duurzaam of milieubewust zijn, waarover klanten dan ook gedetailleerde informatie kunnen lezen zoals de impact op het milieu en de herkomst van het product. Klanten zullen bij aankoop tips ontvangen om duurzamer te leven. Hoe meer duurzame producten een klant koopt, hoe meer tips zij ontvangen. Na een bepaalde hoeveelheid ‘duurzame tips’, waarna hopelijk de klant ook de tips opvolgt, krijgen klanten korting aangeboden op duurzame producten.  

 

Oplossing

Groep 7

Team 7 heeft zich gericht op gezondheid en een spelelement toegevoegd aan de app. Belangrijkste is om een community gevoel te creëren, zodat mensen elkaar stimuleren om gezonde producten aan te schaffen. Het idee is dat een groep vrienden, familie of buurtgenoten met elkaar kunnen sparen voor een prijs. Hoe verdien je deze prijs? Bij aanschaf van gezonde producten ontvang je bonuspunten, bij aanschaf van ongezonde producten ontvang je minpunten. Je spaart met elkaar voor een prijs waar je ook met elkaar van kunt genieten, bijvoorbeeld een buurtbarbecue.

Oplossing

Groep 8

Groep 8 heeft al snel besloten om zich voornamelijk te richten op de belangrijkste doelgroep van Picnic: gezinnen met kinderen. Door hun aandacht te richten op kinderen, hopen ze dat zij ouders ook kunnen stimuleren om gezondere keuzes te maken. De oplossing is daarom ook gericht op een puntensysteem waarbij gezonde keuzes worden beloond. Waarbij ze bijvoorbeeld kunnen sparen voor kartonnen speelgoed boerderij dieren. Zodra gezinnen de hele boerderij hebben gespaard krijgen de ouders nog een extra korting op groente en fruit. Zo activeer je het gezin om samen te kiezen voor gezonde producten.

Terug naar jaarboek overzicht

Amsterdamse Federatie Woningbouw Corporaties

“Bedenk een manier waarop AFWC buurthuisjes (die zorgen voor een duurzamere omgeving), een sociale functie van geven voor buurtbewoners.”

De Amsterdamse Federatie voor Woningbouw Corporaties (AFWC) is de belangenvereniging voor alle aangesloten woningcorporaties in Amsterdam. De energietransitie is voor hen een groot aandachtspunt, aangezien Amsterdam in 2050 als doel heeft CO2-neutraal en in 2040 aardgasvrij te zijn. Het duurzame alternatief voor aardgas is stadswarmte, een warmte die vrijkomt bij fabrieken en bedrijven tijdens de verbranding van afval en de productie van stroom. Als gevolg van het overgaan op stadswarmte komen er in woonwijken huisjes ter grootte van een garagebox te staan om deze warmte op te slaan. De huisjes nemen ruimte in in de buurt en hebben voor buurtbewoners verder geen voordelen. In sommige gevallen zouden ze juist alleen maar in de weg staan. Om dit te voorkomen wil AFWC deze huisjes een sociale functie geven, waarmee daarnaast draagvlak gecreëerd wordt onder buurtbewoners voor de energietransitie. Hiervoor hebben zij de Made By 020 studenten benaderd. 

De groepen zijn twee keer in gesprek gegaan met AFWC, voor een kennismaking en een debriefing. Ook mochten de groepen langskomen bij het Conservatorium Hotel voor een rondleiding. Vervolgens hebben de groepen een online workshop ‘creatief denken’ gevolgd die werd begeleid door creatief bureau Limelights. Helaas kwamen de bezoeken aan de raadszaal van de gemeente Amsterdam, Circl en de Tolhuistuin te vervallen vanwege de corona-crisis. 

Dit neemt niet weg dat de groepen tijdens het online eindevent een aantal mooie concepten hebben gepresenteerd. AFWC was erg tevreden en wil deze in het vervolg gaan gebruiken ter inspiratie en om te tonen als voorbeeld wanneer gesproken wordt met stakeholders. Daarnaast kijkt AFWC naar de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met het Hout- en Meubileringscollege. 

 

Oplossing

Groep 4

Groep vier heeft een multifunctionele invulling aan het huisje gegeven. Ze hebben met vier verschillende thema’s gewerkt namelijk sport, spelen, amusement, en voedsel. 

Op deze manier kunnen buurtbewoners zelf bepalen op welke manier het huisje wordt ingericht, en creëer je voor ieder wat wils. Voor het thema ‘voedsel’ kan er een minimarkt rond het huisje gecreëerd worden. Rondom het thema sport heeft deze groep verschillende sporten bedacht die bij het huisje beoefend kunnen worden. Voor het thema amusement hebben ze bedacht dat er op het dak een buitenbioscoop kan komen.

Oplossing

Groep 5

Dit team heeft nagedacht over het thema dat voor hen het meest belangrijk is. Vroeger kende iedereen in de buurt elkaar, maar tegenwoordig zijn mensen steeds meer op zichzelf en worden buren soms nauwelijks herkend. Daarom staat het thema ‘samenkomst’ voor hen centraal. 

Ook deze groep heeft verschillende categorieën bedacht waarmee het huisje invulling kan krijgen: samenkomst, kunst en cultuur, natuur en sport en spel. De groep heeft twee schetsen gemaakt van de huisjes. In deze schetsen krijgt fungeert het huisje als plek waar samenkomen en creativiteit centraal staat. De muren van het huisje worden gebruikt als schildermuur. In en rondom het huisje kunnen er boeken- en plantenruil middagen worden georganiseerd. Het huisje heeft daarmee als doel om sociale cohesie in de buurt te versterken. 

 

Terug naar jaarboek overzicht

Eye Filmmuseum

“Organiseer een evenement binnen Eye Filmmuseum rondom het filmprogramma klimaatverandering om meer bewustzijn voor het onderwerp onder jongeren (18-30 jaar) te creeëren.”

Eye Filmmuseum, het filmgeheugen van Nederland, wordt wereldwijd geroemd om zijn kennis en expertise op het gebied van filmrestauratie, – onderzoek en -educatie. Maar ze richten hun blik niet alleen op het verleden. Ze volgen de actualiteit op de voet en besteden in hun programmering aandacht aan belangrijke maatschappelijke thema’s. Bovendien maakt Eye ruimte voor en verwelkomt nog onbekende vergezichten en perspectieven op film en (film)geschiedenis en de kunst van het bewegend beeld. Op de planning staat een filmprogramma over de rol van klimaatverandering in beeldcultuur de afgelopen 120 jaar. 

Als aanvulling op de programmering willen ze een event organiseren speciaal voor en door jongeren/jongvolwassenen. En om te komen tot een aansprekend event, ontwikkeld in co-creatie met de doelgroep zelf, heeft Eye daarom de challenge voorgelegd aan deelnemers van Made by 020. 

Om tot innovatieve oplossingen te komen gaan de deelnemers langs verschillende bedrijven en organisaties ter inspiratie. Ze hebben twee keer een meeting gehad met de opdrachtgever, Eye. Vervolgens zijn ze langsgegaan bij BKB | Het Campagnebureau, waar ze een workshop hebben gevolgd over de impact van campagnes en het formuleren van een duidelijk kernboodschap voor je doelgroep. 

Vanaf week 4 waren we helaas genoodzaakt om het programma online voort te zetten vanwege de corona-crisis. Daarmee kwamen de bezoeken aan Tosti Creative, de raadszaal van de gemeente Amsterdam, Ziggo Dome en de Tolhuistuin te vervallen. 

Echter neemt dit niet weg dat de groepen verder zijn gegaan met de challenge en mooie events hebben bedacht. Zodra Eye meer zicht heeft op de invulling van de programmering, willen ze ook weer graag in contact komen met de groepjes.

Oplossing

Groep 1

Bewustzijn vergroten over klimaatverandering onder de doelgroep stond voorop. Daarvoor heeft de groep een interactief en speels event bedacht. 

Het eerste team legde de focus vooral op het creëren van bewustwording van het probleem. Om dit te bereiken moet de oplossing volgens hen interactief en speels zijn. Op de ‘Klimaat Kermis’ zullen de ruimtes binnen Eye gevuld zijn met kermis activiteiten, gericht op de klimaatcrisis. De ruimtes zijn aangekleed met fluoriserende kleuren en lichten, en activiteiten bestaan uit een klimaat quiz waarbij deelnemers prijzen kunnen winnen, en een doolhof met twee scenario’s: hoe de wereld uitziet als we klimaatverandering tegengaan, en hoe de wereld uitziet als we niets doen. 

Oplossing

Groep 2

Het tweede team focust zich op een specifiek onderdeel binnen klimaatverandering, een grote oorzaak van milieuvervuiling: de kledingindustrie. Het evenement binnen Eye zal bezoekers leren hoe ze het beste kunnen omgaan met (fast) fashion en hun eigen kleding gewoontes. Er komt bijvoorbeeld een kledingmarkt, waar bezoekers hun kleding kunnen ruilen en waar gedragen kleding dus een tweede kans krijgt. Eigenaren van duurzame kledingmerken zullen aanwezig zijn als sprekers, en er zal een workshop plaatsvinden over duurzamer winkelen en het repareren van eigen kleding, en hoe je kleding waarop je bent uitgekeken kunt transformeren in iets nieuws. Het doel is om mensen bewust te maken van deze vervuilende sector, en hoe we hier zelf iets aan kunnen veranderen.