Jaarboek 2019/2020

Welkom!

Op de jaarboek-pagina van Made by 020: hét netwerk- en talentontwikkelingsprogramma voor mbo-studenten in Amsterdam. Wij stomen studenten klaar voor de dynamische arbeidsmarkt van morgen. Dit jaar brachten we meer dan 120 talentvolle mbo-studenten in contact met meer dan 30 bedrijven. Gezamenlijk dachten ze na over maatschappelijke vraagstukken die spelen in de stad. Op deze pagina lees je hoe we afgelopen jaar impact hebben gemaakt en geven we je een kijkje achter de schermen van een fan-tas-tisch en tegelijkertijd bewogen jaar!

Inhoudsopgave

  • Factsheet
  • Over Made by 020
  • Challenges
  • Partners
  • Onderwijs
  • Jongeren

Factsheet

7 Challenges

Een challenge is een concreet en maatschappelijk vraagstuk vormgegeven door bedrijven

151 Deelnemers

Zijn afgelopen jaar gestart aan Made by 020

14 Peer coaches

Dominique, Jessica, Mirte, Laura, Marthe, Eva, Marie, Zhevondra, Jeanine, Oscar, Laura, Daan, Daan, Lois

13 Bedrijven traject 7

Waaronder: Raadzaal gemeente Amsterdam, Circl, Fronteer, Afdeling Buitengewone Zaken, Hammerfest, Tosti Creative, TolHuisTuin

8 Workshops

Waaronder: netwerken, pitchen, jezelf presenteren, LinkedIn, video-solliciteren, creatief brainstormen, complimentendouche

20 Ambassadeurs

We werken samen met ambassadeurs, zij vertegenwoordigen Made by 020 binnen het onderwijs

80 Netwerk gesprekken

Netwerkgesprekken tussen bedrijven en deelnemers voor inspiratie en kennisdeling

34 Verschillende opleidingen

Deelnemers van afgelopen jaar kwamen van maar liefst 34 verschillende opleidingen

7 Thema's

Deze thema's stonden dit jaar centraal: voedsel, energietransitie, klimaatverandering, sociale cohesie, arbeidsmarkt, veiligheid, zorg

14 Bedrijven traject 8

Waaronder: Too Good To Go, Conservatorium Hotel, Multitude, Tosti Creative, Limelights, BKB, True Price, Ziggo Dome

10 Skills

Van een open houding tot aan gesprekstechnieken, en van samenwerken tot creatief denken. We werkten aan 10 verschillende skills.

250 + Gasten bij de twee eind-events

Tijdens het eindevent presenteren de deelnemers hun oplossingen

Over Made by 020

Ruimte voor talent

Made by 020 is een uniek programma voor mbo-talent in Amsterdam waarin we bedrijven, onderwijs en studenten samenbrengen. Deelnemers werken aan belangrijke vaardigheden, bouwen een professioneel netwerk op en maken impact in stad. Ze volgen tijdens het programma workshops waar ze bijvoorbeeld leren netwerken, pitchen en presenteren. Vaardigheden die ze direct in de praktijk brengen door wekelijks bij organisaties en bedrijven langs te gaan.

Maar deelnemers dragen ook zelf hun steentje bij, door in opdracht van een bedrijf te werken aan oplossingen voor een bestaand maatschappelijk vraagstuk. Studenten van alle verschillende opleidingen, leerjaren en niveaus leren hierdoor samenwerken. Zo geven we ambitie een plek en leren deelnemers hun talenten (h)erkennen en ontwikkelen.

  

Over Made by 020

Corona-crisis: anders dan anders

Terwijl we volop bezig waren met de uitvoering van alweer het 8ste traject van Made by 020, kregen ook wij te maken met de consequenties en maatregelen die werden getroffen om het COVID-19 virus te bestrijden. Een uitzonderlijke situatie waarbij het op maat gemaakte programma met mooie bedrijfsbezoeken en netwerkgesprekken noodgedwongen kwamen te vervallen. Gelukkig konden we snel schakelen en hebben we samen met alle partners, bedrijven en vooral de inzet van studenten het programma online voort kunnen zetten.

Complimenten aan de deelnemers die zich wendbaar en flexibel opstelden toen we vanaf week 4 overgingen naar een online programma. We richtten ons volledig op de challenges en workshops die in een online jasje werden gegoten. En bij het normaal gesproken grootse eindevent, deed het letterlijke huiskamergevoel niet af aan de kwaliteit van de presentaties en de aandacht voor alle oplossingen.

Over Made by 020

Excellentie

Als het over excellentie op het mbo gaat wordt vaak gekeken naar vak-excellentie en de toplaag binnen het mbo. Bij Made by 020 laten we zien dat het ook anders kan en zien we excellentie als: het beste uit jezelf én je opleiding willen halen en willen investeren in zelfontwikkeling. Op deze manier werken we aan een duurzame excellentie-cultuur voor alle studenten:

ongeacht het niveau of welke opleiding ze doen, en of deelnemers willen gaan werken, doorstuderen, of ondernemen. Wij stimuleren excellentie binnen het programma door ons te richten op de vakoverstijgende vaardigheden die nodig zijn op de constant veranderende arbeidsmarkt, waarbij deelnemers lessen leren die niet in een boekje staan.

Bekijk voordat je verder leest hier eerst de persoonlijke boodschap van wethouder Simone Kukenheim:

 

Challenges

Deelnemers gaan tijdens het programma aan de slag met een maatschappelijk vraagstuk vormgegeven door een Amsterdams bedrijf of organisatie. Vraagstukken die actueel zijn voor het bedrijf en tegelijkertijd maatschappelijk relevant zijn. Bijvoorbeeld over de arbeidsmarkt, de energietransitie of veiligheid. Tijdens het 8e traject gingen alle challenges over duurzame vraagstukken: van klimaatverandering tot aan het tegengaan van voedselverspilling. 

Traject 7

Vuurwerk challenge
EK 2020 challenge
Schiphol challenge
Cordaan challenge

Traject 8

Eye challenge
AFWC challenge
Picnic challenge

Partnernetwerk

Zonder de samenwerking en inzet van alle verschillende organisaties en bedrijven is een programma als Made by 020 niet mogelijk. Ze verwelkomen de studenten, geven hen een kijkje achter de schermen, leveren maatschappelijk relevante en actuele vraagstukken aan én dragen bij door hun expertise en kennis over te dragen in de vorm van workshops.

 

Partners geven aan dat ze het een mooi programma vinden om aan deel te nemen, en de studenten brengen nieuwe, innovatieve perspectieven en denkrichtingen met zich mee. Kijk op de volgende pagina’s om te horen hoe partners kijken naar Made by 020.

Opdrachtgever maatschappelijk vraagstuk

Als opdrachtgever van een challenge krijg je de mogelijkheid om een actueel en relevant vraagstuk voor te leggen aan een groep creatieve en ambitieuze studenten. Frank van der Veek, beleidsadviseur Energietransitie en Duurzaamheid bij AFWC (Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties) vertelt over hoe deze samenwerking hem inspireert.

Creatieve bureaus

We zoeken altijd naar innovatieve, creatieve en inspirerende bedrijven die hun kennis en kunde willen delen met deelnemers. Zo ook Thijs van creatief bureau Tosti Creative die graag zijn expertise op het gebied van creativiteit overdraagt op een groep enthousiaste en ambitieuze jongeren.

Netwerkgesprek

Tijdens het programma gaan deelnemers langs bij verschillende bedrijven om inspiratie op te doen. Bijvoorbeeld ter inspiratie voor hun eigen toekomstige loopbaan, of ter inspiratie voor de challenge waar ze zich mee bezighouden. Deelnemers oefenen met netwerken, leren kritische vragen te stellen en vinden het gewoonweg inspirerend om een kijkje in de keuken te krijgen in het bedrijfsleven. Ze kunnen op deze manier kennismaken met verschillende bedrijven en organisaties die de stad rijk is. En komen daarmee op plekken waar ze anders niet snel zouden komen.

Onderwijsnetwerk

Made by 020 is een buitenschools programma waarmee studenten het beste uit zichzelf en hun studie kunnen halen. Maar wij kunnen het niet zonder het Amsterdamse mbo. Ze zijn een belangrijke partner – niet alleen om de zichtbaarheid van het programma te vergroten onder de studenten, maar ook de voor relevantie en impact van het programma. We willen namelijk een mooie aanvulling vormen op de opleidingen en studenten die willen investeren in hun eigen ontwikkeling iets extra’s bieden.

Daarom hebben we ook één aangewezen contactpersoon per onderwijslocatie. Deze persoon is binnen zijn of haar school ambassadeur van Made by 020. Ambassadeurs kennen het programma, weten welke studenten deelnemen en helpen om de zichtbaarheid van het programma te vergroten.

Ambassadeur Kelly Krijnzen

Kelly Krijnzen is ambassadeur namens het ROC van Amsterdam, locatie Centrum. Vanuit haar rol als studieloopbaanbegeleider ziet Kelly als geen ander hoe Made by 020 kan bijdragen aan het ontwikkelen van skills als presenteren en netwerken. “In de loopbaanbegeleiding lessen komt dit aan bod, maar vooral in theorie. In dit project kunnen ze er in de praktijk mee in aanraking komen.”

Jongeren

Het Amsterdamse mbo stikt van het talent en gemotiveerde studenten. Bij Made by 020 krijgen ze de kans om vaardigheden te ontwikkelen en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan onze stad. Zes talenten vertellen over wat Made by 020 voor hen betekend heeft. 

Imago mbo
Netwerken
Samenwerken
Ondernemen
Presenteren
Jong leiderschap

Colofon

Made by 020 wordt uitgevoerd in opdracht van de gemeente Amsterdam. Mede-ontwikkelaar en uitvoerder is Diversion, bureau voor maatschappelijke innovatie. Het programma is onderdeel van de Amsterdamse MBO-Agenda.

Meer weten? Neem contact met ons op via hello@madeby020.nl

Vragen? Neem contact met ons op.

  • Accepteert u dat we uw ingediende informatie opslaan? Daarmee kunnen we reageren op uw vraag en uw registratie verwerken. Lees ons Privacybeleid voor meer informatie over hoe wij omgaan met uw gegevens. U kunt onze Privacy Tools gebruiken om toegang tot uw gegevens te krijgen.
Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.
Terug naar jaarboek overzicht

Nazli Ulucan

"Je merkte dat we elkaar als groep aanstuurden, steunden en we gaven elkaar tips, waardoor we er als team sterker uit kwamen"

Een belangrijke vaardigheid waar we impliciet aan werken tijdens het programma gaat over het leren samenwerken. Deelnemers worden in groepjes opgedeeld en werken met elkaar, onder begeleiding van een peer coach, aan hun vaardigheden en aan de challenge.

Zoals Nazli ook aangeeft in onderstaande filmpje, ontstaat er een veilige sfeer waarbij iedereen binnen de groep elkaar helpt en stimuleert. Op deze manier leren studenten succesvol samen te werken. Ook zit er in elke groep een grote diversiteit aan studenten, waardoor ze veel van elkaar kunnen leren. We zien dat studenten die al wat verder zijn een rolmodel in de groep worden en dat andere studenten zich aan die student optrekken. Dit stimuleren we door peer coaches deze studenten te laten begeleiden om die rol op zich te nemen.

Terug naar jaarboek overzicht

Laura Dijkstra

"Ik vond mijn peer coach een krachtig iemand. Na mijn eigen traject wilde ik betrokken blijven bij Made by 020. Daarom ben ik junior peer coach geworden."

Bij Made by 020 kijken we altijd naar de persoonlijke leerdoelen van elke student afzonderlijk – een belangrijke succesfactor van het programma. Zo kwam oud-deelnemer Laura er tijdens het programma achter dat ze zich graag anderen inspireert en motiveert om ook hun talenten te ontplooien. En hoe kon ze dat beter ontwikkelen dan door zelf anderen te motiveren en inspireren? Laura was junior peer coach tijdens het zevende traject en was daarmee een mooi voorbeeld voor deelnemers om ambities te volgen.

Terug naar jaarboek overzicht

Cornell van der Straaten

“Zonder Made by 020 had ik echt nog lang niet mijn bedrijfje gestart”

We willen deelnemers inspireren om vorm te geven aan hun ambities. Of dat nu werken, ondernemen of doorstuderen is. Een mooi voorbeeld is deelnemer Cornell, die na het afronden van Made by 020 – traject 7, heeft besloten zijn droom te volgen door zijn eigen bedrijfje op te zetten. 

 

Terug naar jaarboek overzicht

Ismael Demidof

“Als ondernemer deed ik mee om mijn netwerk uit te breiden en nieuwe kansen aan te grijpen”

Netwerken is het sleutelwoord van deze tijd. Een sterk netwerk en jezelf goed kunnen presenteren zijn belangrijker dan ooit bij het vormgeven van je loopbaan. Bij Made by 020 leren we deelnemers niet alleen hoe ze actief hun netwerk uitbreiden doordat ze langsgaan bij bedrijven en kennismaken met interessante werknemers en werkgevers, maar ook hoe ze dit netwerk kunnen onderhouden door bijvoorbeeld LinkedIn te gebruiken. 

Daarnaast laten we deelnemers zien dat ze met elkaar al beschikken over een relevant netwerk, iets waar ze zich vaak niet van bewust zijn. Het is belangrijk dat ze leren herkennen wanneer iemand relevant en waardevol is voor het bereiken van hun doel, of wellicht kan helpen met het bereiken van het doel voor een ander. 

Ismael, student ondernemen en netwerker pur sang, deed mee aan Made by 020 om zijn netwerk uit te breiden. Hij vertelt over wat hij heeft geleerd over netwerken en hoe het Made by 020 netwerk hem heeft geholpen om vaker het podium te pakken en andere jongeren te inspireren. 

Terug naar jaarboek overzicht

Menno Moestadja

“Ik had niet verwacht dat ik ooit zou presenteren voor zo’n grote groep. Gelukkig hebben we hier veel voor geoefend”

De meeste studenten die zich aanmelden voor Made by 020 willen beter leren presenteren. Vandaar dat hier in programma ruimschoots aandacht aan wordt besteed. We bouwen verschillende momenten in waarop deelnemers hiermee kunnen oefenen, iedereen in zijn of haar eigen tempo. Van een pitch oefenen in je eigen groepje, tot aan presenteren bij de opdrachtgever. En van het volgen van een workshop over lichaamstaal en houding, tot aan op het podium staan om voor een volle zaal te presenteren. 

Deelnemers geven aan dat ze ontzettend blij zijn dat ze, gesteund door hun teamgenoten en de begeleidende peer coach, in een veilige setting kunnen oefenen. Hierdoor zijn ze minder bang om fouten te maken. 

Menno had voorafgaand aan zijn deelname nooit verwacht dat hij de eindpresentatie zou geven voor meer dan 70 man. En ondanks dat het eindevent van traject 8 plaatsvond in een online variant, maakte dat de spanning en de uiteindelijke vreugde er niet minder op. Een geweldige prestatie!

Terug naar jaarboek overzicht

Satya Bloos

“Sommige mensen hebben een negatief beeld over mbo’ers, Made by 020 bewijst het tegendeel”

De kloof tussen theoretisch en praktisch opgeleiden in Nederland is groot. Made by 020 zet zich in om deze kloof te verkleinen en wil voorkomen dat mbo-studenten 1-0 achter staan zodra ze arbeidsmarkt betreden. Want waar hbo- en wo-studenten keuze hebben uit een rijk aanbod aan extra-curriculaire programma’s of studentenverenigingen, ontbreken deze kansen voor mbo-studenten. En dat terwijl een sterk netwerk en vakoverstijgende skills steeds belangrijker worden op het moment wanneer je de arbeidsmarkt betreedt. 

Made by 020 investeert in het Amsterdamse mbo-talent en laat dit talent zien aan de buitenwereld doordat ze impact maken in de stad. We laten deelnemers zien dat hun kennis, kunde en talenten worden gewaardeerd! En dat merken deelnemers ook, neem bijvoorbeeld Satya die vertelt over haar ervaringen en hoe Made by 020 de kans geeft om te laten zien wat je in je hebt. 

Terug naar jaarboek overzicht

Picnic

“Bedenk hoe Picnic via de app haar klanten kan motiveren om te kiezen voor duurzaamheid.”

Picnic is een online supermarkt die alle boodschappen gratis thuisbezorgt. Het idee is simpel: mensen bestellen via de Picnic-app hun boodschappen, kiezen één van de vaste bezorgmomenten waarop Picnic in de buurt is, en de boodschappen worden thuis afgeleverd. 

Doordat Picnic alles direct thuisbezorgd en geen dure winkels op allerlei dure locaties heeft, kan Picnic niet alleen boodschappen leveren zonder extra bezorgkosten, maar ook de versheid van producten garanderen en voedselverspilling tegengaan. Daar komt bij dat ze hun boodschappen in 100% elektrische autootjes bezorgen: die niet alleen milieuvriendelijk zijn, maar ook geen herrie maken en geen fijnstof uitstoten.

Picnic maakt dus al stappen richting een duurzamere supermarktwereld, maar heeft deelnemers van Made by 020 gevraagd om mee te denken over hoe Picnic ook haar klanten via de app bewuster kan laten kiezen. De groepen konden kiezen uit de volgende onderwerpen:

  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren om gezonder te eten?
  • Hoe kan Picnic klanten helpen food-waste te verminderen?
  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren milieubewuste keuzes te maken?
  • Hoe kan Picnic klanten stimuleren om diervriendelijke keuzes te maken? 

De groepen zijn twee keer in gesprek gegaan met Picnic, voor een kennismaking en een debriefing. Om meer kennis en inspiratie op te doen zijn ze langsgegaan bij Too Good To Go waar ze een app gebruiken om voedselverspilling tegen te gaan. Door de corona-crisis kwamen de bezoeken aan Multitude, de Raadzaal van de Gemeente Amsterdam, True Price, en de Tolhuistuin helaas te vervallen. Maar de groepen zijn doorgegaan met de challenge en hebben hun eindresultaten gepresenteerd bij het online eindevent.

Oplossing

Groep 6

Door het creëren van een persona heeft de groep een duidelijk beeld gekregen van de ideale klant van Picnic. Als oplossing hebben zij bedacht om op de productenlijst aan te geven welke producten duurzaam of milieubewust zijn, waarover klanten dan ook gedetailleerde informatie kunnen lezen zoals de impact op het milieu en de herkomst van het product. Klanten zullen bij aankoop tips ontvangen om duurzamer te leven. Hoe meer duurzame producten een klant koopt, hoe meer tips zij ontvangen. Na een bepaalde hoeveelheid ‘duurzame tips’, waarna hopelijk de klant ook de tips opvolgt, krijgen klanten korting aangeboden op duurzame producten.  

 

Oplossing

Groep 7

Team 7 heeft zich gericht op gezondheid en een spelelement toegevoegd aan de app. Belangrijkste is om een community gevoel te creëren, zodat mensen elkaar stimuleren om gezonde producten aan te schaffen. Het idee is dat een groep vrienden, familie of buurtgenoten met elkaar kunnen sparen voor een prijs. Hoe verdien je deze prijs? Bij aanschaf van gezonde producten ontvang je bonuspunten, bij aanschaf van ongezonde producten ontvang je minpunten. Je spaart met elkaar voor een prijs waar je ook met elkaar van kunt genieten, bijvoorbeeld een buurtbarbecue.

Oplossing

Groep 8

Groep 8 heeft al snel besloten om zich voornamelijk te richten op de belangrijkste doelgroep van Picnic: gezinnen met kinderen. Door hun aandacht te richten op kinderen, hopen ze dat zij ouders ook kunnen stimuleren om gezondere keuzes te maken. De oplossing is daarom ook gericht op een puntensysteem waarbij gezonde keuzes worden beloond. Waarbij ze bijvoorbeeld kunnen sparen voor kartonnen speelgoed boerderij dieren. Zodra gezinnen de hele boerderij hebben gespaard krijgen de ouders nog een extra korting op groente en fruit. Zo activeer je het gezin om samen te kiezen voor gezonde producten.

Terug naar jaarboek overzicht

Amsterdamse Federatie Woningbouw Corporaties

“Bedenk een manier waarop AFWC buurthuisjes (die zorgen voor een duurzamere omgeving), een sociale functie van geven voor buurtbewoners.”

De Amsterdamse Federatie voor Woningbouw Corporaties (AFWC) is de belangenvereniging voor alle aangesloten woningcorporaties in Amsterdam. De energietransitie is voor hen een groot aandachtspunt, aangezien Amsterdam in 2050 als doel heeft CO2-neutraal en in 2040 aardgasvrij te zijn. Het duurzame alternatief voor aardgas is stadswarmte, een warmte die vrijkomt bij fabrieken en bedrijven tijdens de verbranding van afval en de productie van stroom. Als gevolg van het overgaan op stadswarmte komen er in woonwijken huisjes ter grootte van een garagebox te staan om deze warmte op te slaan. De huisjes nemen ruimte in in de buurt en hebben voor buurtbewoners verder geen voordelen. In sommige gevallen zouden ze juist alleen maar in de weg staan. Om dit te voorkomen wil AFWC deze huisjes een sociale functie geven, waarmee daarnaast draagvlak gecreëerd wordt onder buurtbewoners voor de energietransitie. Hiervoor hebben zij de Made By 020 studenten benaderd. 

De groepen zijn twee keer in gesprek gegaan met AFWC, voor een kennismaking en een debriefing. Ook mochten de groepen langskomen bij het Conservatorium Hotel voor een rondleiding. Vervolgens hebben de groepen een online workshop ‘creatief denken’ gevolgd die werd begeleid door creatief bureau Limelights. Helaas kwamen de bezoeken aan de raadszaal van de gemeente Amsterdam, Circl en de Tolhuistuin te vervallen vanwege de corona-crisis. 

Dit neemt niet weg dat de groepen tijdens het online eindevent een aantal mooie concepten hebben gepresenteerd. AFWC was erg tevreden en wil deze in het vervolg gaan gebruiken ter inspiratie en om te tonen als voorbeeld wanneer gesproken wordt met stakeholders. Daarnaast kijkt AFWC naar de mogelijkheid om een samenwerking aan te gaan met het Hout- en Meubileringscollege. 

 

Oplossing

Groep 4

Groep vier heeft een multifunctionele invulling aan het huisje gegeven. Ze hebben met vier verschillende thema’s gewerkt namelijk sport, spelen, amusement, en voedsel. 

Op deze manier kunnen buurtbewoners zelf bepalen op welke manier het huisje wordt ingericht, en creëer je voor ieder wat wils. Voor het thema ‘voedsel’ kan er een minimarkt rond het huisje gecreëerd worden. Rondom het thema sport heeft deze groep verschillende sporten bedacht die bij het huisje beoefend kunnen worden. Voor het thema amusement hebben ze bedacht dat er op het dak een buitenbioscoop kan komen.

Oplossing

Groep 5

Dit team heeft nagedacht over het thema dat voor hen het meest belangrijk is. Vroeger kende iedereen in de buurt elkaar, maar tegenwoordig zijn mensen steeds meer op zichzelf en worden buren soms nauwelijks herkend. Daarom staat het thema ‘samenkomst’ voor hen centraal. 

Ook deze groep heeft verschillende categorieën bedacht waarmee het huisje invulling kan krijgen: samenkomst, kunst en cultuur, natuur en sport en spel. De groep heeft twee schetsen gemaakt van de huisjes. In deze schetsen krijgt fungeert het huisje als plek waar samenkomen en creativiteit centraal staat. De muren van het huisje worden gebruikt als schildermuur. In en rondom het huisje kunnen er boeken- en plantenruil middagen worden georganiseerd. Het huisje heeft daarmee als doel om sociale cohesie in de buurt te versterken. 

 

Terug naar jaarboek overzicht

Eye Filmmuseum

“Organiseer een evenement binnen Eye Filmmuseum rondom het filmprogramma klimaatverandering om meer bewustzijn voor het onderwerp onder jongeren (18-30 jaar) te creeëren.”

Eye Filmmuseum, het filmgeheugen van Nederland, wordt wereldwijd geroemd om zijn kennis en expertise op het gebied van filmrestauratie, – onderzoek en -educatie. Maar ze richten hun blik niet alleen op het verleden. Ze volgen de actualiteit op de voet en besteden in hun programmering aandacht aan belangrijke maatschappelijke thema’s. Bovendien maakt Eye ruimte voor en verwelkomt nog onbekende vergezichten en perspectieven op film en (film)geschiedenis en de kunst van het bewegend beeld. Op de planning staat een filmprogramma over de rol van klimaatverandering in beeldcultuur de afgelopen 120 jaar. 

Als aanvulling op de programmering willen ze een event organiseren speciaal voor en door jongeren/jongvolwassenen. En om te komen tot een aansprekend event, ontwikkeld in co-creatie met de doelgroep zelf, heeft Eye daarom de challenge voorgelegd aan deelnemers van Made by 020. 

Om tot innovatieve oplossingen te komen gaan de deelnemers langs verschillende bedrijven en organisaties ter inspiratie. Ze hebben twee keer een meeting gehad met de opdrachtgever, Eye. Vervolgens zijn ze langsgegaan bij BKB | Het Campagnebureau, waar ze een workshop hebben gevolgd over de impact van campagnes en het formuleren van een duidelijk kernboodschap voor je doelgroep. 

Vanaf week 4 waren we helaas genoodzaakt om het programma online voort te zetten vanwege de corona-crisis. Daarmee kwamen de bezoeken aan Tosti Creative, de raadszaal van de gemeente Amsterdam, Ziggo Dome en de Tolhuistuin te vervallen. 

Echter neemt dit niet weg dat de groepen verder zijn gegaan met de challenge en mooie events hebben bedacht. Zodra Eye meer zicht heeft op de invulling van de programmering, willen ze ook weer graag in contact komen met de groepjes.

Oplossing

Groep 1

Bewustzijn vergroten over klimaatverandering onder de doelgroep stond voorop. Daarvoor heeft de groep een interactief en speels event bedacht. 

Het eerste team legde de focus vooral op het creëren van bewustwording van het probleem. Om dit te bereiken moet de oplossing volgens hen interactief en speels zijn. Op de ‘Klimaat Kermis’ zullen de ruimtes binnen Eye gevuld zijn met kermis activiteiten, gericht op de klimaatcrisis. De ruimtes zijn aangekleed met fluoriserende kleuren en lichten, en activiteiten bestaan uit een klimaat quiz waarbij deelnemers prijzen kunnen winnen, en een doolhof met twee scenario’s: hoe de wereld uitziet als we klimaatverandering tegengaan, en hoe de wereld uitziet als we niets doen. 

Oplossing

Groep 2

Het tweede team focust zich op een specifiek onderdeel binnen klimaatverandering, een grote oorzaak van milieuvervuiling: de kledingindustrie. Het evenement binnen Eye zal bezoekers leren hoe ze het beste kunnen omgaan met (fast) fashion en hun eigen kleding gewoontes. Er komt bijvoorbeeld een kledingmarkt, waar bezoekers hun kleding kunnen ruilen en waar gedragen kleding dus een tweede kans krijgt. Eigenaren van duurzame kledingmerken zullen aanwezig zijn als sprekers, en er zal een workshop plaatsvinden over duurzamer winkelen en het repareren van eigen kleding, en hoe je kleding waarop je bent uitgekeken kunt transformeren in iets nieuws. Het doel is om mensen bewust te maken van deze vervuilende sector, en hoe we hier zelf iets aan kunnen veranderen. 

Oplossing

Groep 3

Deze groep is het erover eens dat het focussen op de zintuigen van mensen ervoor zorgt dat mensen sneller worden geprikkeld omdat ze het van dichtbij “voelen”, en er dus sneller een impact kan worden gemaakt. Denk hierbij dus aan horen, zien, proeven, ruiken, en voelen. Verschillende onderdelen zullen op de zintuigen inspelen. Door middel van indrukwekkende 3D-mapping op het Eye gebouw zullen de zintuigen zien en horen worden geprikkeld. De bezoekers zullen zich hierbij in eerste instantie in een vredige onderwaterwereld bevinden tussen het koraal en kleurrijke vissen. Dan verschijnt het eerste stukje plastic, waarna alles langzaam verandert in een plastic soep. Door middel van VR zullen de bezoekers de gevolgen ook boven water intens ervaren. Om de zintuigen ruiken en proeven te stimuleren zal er een eetbare ‘plastic soep’ worden nagemaakt. 

Terug naar jaarboek overzicht

Gemeente Amsterdam - Afdeling Veiligheid en Evenementen

“Hoe kan de gemeente Amsterdam vuurwerkoverlast tijdens Oud en Nieuw verminderen?”

Vuurwerk afsteken tijdens Oud en Nieuw is in Nederland een jaarlijkse traditie. Voor veel mensen hoort het bij de Nederlandse cultuur. Maar vuurwerk kent ook negatieve en onveilige gevolgen. Elk jaar raken honderden mensen (zwaar) gewond en is er overlast voor mensen en dieren. Er is elk jaar weer veel schade aan zaken zoals bushokjes, brievenbussen en containers, maar ook aan huizen en auto’s. De kosten van deze schade lopen in de honderdduizenden euro’s alleen al in Amsterdam. 

De gemeente Amsterdam werkt aan een oplossing voor de jaarlijkse vuurwerkoverlast en heeft de studenten van Made by 020 gevraagd om mee te denken. De gemeente wil weten wat jongeren belangrijk vinden tijdens de viering van Oud en Nieuw en hoe een viering zonder vuurwerk eruit moet zien voor jongeren om toch een leuke jaarwisseling te hebben.

Voor deze challenge zijn de groepen allereerst twee keer langsgegaan bij de gemeente Amsterdam, afdeling veiligheid en evenementen. Tijdens deze bezoeken zijn ze in gesprek gegaan over wat de gemeente al doet aan het verminderen van vuurwerkoverlast en hebben de studenten van een gedragsexpert geleerd hoe lastig het kan zijn om het gedrag van mensen te veranderen. Vervolgens zijn ze bij creatief bureau Tosti Creative geweest voor een creatieve brainstormsessie – precies zoals Tosti Creative dat ook intern doet aan de start van een nieuwe opdracht. De andere bijeenkomsten waren gemeenschappelijk waar we met alle deelnemers de raadszaal van de gemeente Amsterdam, circulair gebouw Circl, de Tolhuistuin, The Student Hotel en Lab111 bezochten. 

De gemeente Amsterdam, afdeling veiligheid en evenementen, was erg tevreden met de resultaten die de afzonderlijke groepen hebben bedacht. Ze waren onder de indruk van de inventiviteit van de deelnemers. Ze hebben aangegeven graag nog in een later stadium te willen kijken of een aantal van de deelnemers verder kunnen meedenken over de jaarwisseling in Amsterdam. 

Oplossing

Groep 1

Omdat de gemeente hoopt op gedragsverandering onder jongeren ten aanzien van vuurwerk afsteken, is groep 1 allereerst gestart met een doelgroeponderzoek. Ze hebben een vragenlijst uitgezet onder vrienden, klasgenoten en kennissen met vragen over behoeften rondom de jaarwisseling. De conclusie was dat jongeren vooral behoefte hebben aan gezelligheid, samenzijn met vrienden, en feestjes. 

Groep 1 heeft een concept voor een festival gepitcht aan gemeente. Een centrale locatie waar veel jongeren gemakkelijk bijeen kunnen komen, met eventueel een centrale vuurwerkshow. 

Oplossing

Groep 2

Groep 2 heeft verschillende oplossingen en denkrichtingen gepitcht tijdens het eindevent. 

Allereerst het heffen van statiegeld op vuurwerk – om er in elk geval voor te zorgen dat vuurwerk beter opgeruimd wordt. En om jongeren ervan bewust te maken hoeveel vervuiling vuurwerk afsteken met zich meebrengt. 

Ten tweede heeft ook groep 2 een festival concept uitgewerkt. Op de NDSM werf met verschillende muziekstijlen en activiteiten. 

Als laatste heeft groep 2 een bewustwordingscampagne bedacht onder de hashtag #schaamjerotje. Het was niet meer realiseerbaar om de campagne en de hashtag nog te gebruiken, maar de gemeente was erg enthousiast over dit idee. 

Terug naar jaarboek overzicht

EK 2020

“Adviseer de organisaties betrokken bij het EK voetbal 2020 hoe ze de ervaring van voetbalfans kunnen verbeteren aan de hand van de zogenaamde fan journey.”

Het EK voetbal 2020 (wat ten tijde van de challenge nog niet verplaatst was vanwege corona) vindt plaats op verschillende plekken in Europa, waaronder in de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. Er komt ontzettend veel kijken bij de organisatie van een groot evenement als deze. Onder andere op het gebied van veiligheid, mobiliteit en entertainment. 

Dat betekent ook dat er veel verschillende partijen betrokken zijn bij de organisatie, waaronder de Johan Cruijff Arena, de KNVB en de gemeente Amsterdam. Tevens de opdrachtgevers voor deze challenge. Ze hebben deelnemers van Made by 020 gevraagd om de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Estland te bezoeken en de fan-journey te ondergaan. Op basis van deze journey hebben de deelnemers advies uitgebracht: ten aanzien van logistiek en veiligheid, maar ook door te kijken hoe ze fans een unieke en prettige voetbalbeleving kunnen geven. 

Eerst gingen de deelnemers langs bij leden van de projectgroep om meer informatie te ontvangen over de challenge en de fan-journey. Goed voorbereid gingen ze op 19 november naar de EK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Estland. De avond daarna bezochten ze Fronteer, een adviesbureau gespecialiseerd in innovatie, co-creatie en merkontwikkeling. Daar gingen met elkaar aan de slag om de fan-journey uit te werken. De andere bijeenkomsten waren gemeenschappelijk waar we met alle deelnemers de raadszaal van de gemeente Amsterdam, circulair gebouw Circl, de Tolhuistuin, The Student Hotel en Lab 111 bezochten. In deze fase hebben de groepen hun advies verder uitgewerkt en gepresenteerd tijdens het eindevent. 

De projectorganisatie van het EK2020 heeft de deelnemers uitgenodigd om na afloop van het traject hun resultaten nogmaals te presenteren voor de hele werkgroep in de Johan Cruyff Arena. 

 

 

Oplossing

Omdat beide groepen naar dezelfde wedstrijd zijn geweest, en dezelfde fan journey hebben doorlopen, was er veel overlap tussen de verschillende groepen. Vandaar dat we de adviezen hebben samengevoegd.

Ten eerste vonden de deelnemers dat de voetbalfans wel wat vrolijker en sfeervoller benaderd en aangesproken mochten worden. Tijdens een evenement als het EK zijn er zeker niet alleen maar hooligans aanwezig, en gaat het juist vooral om de leuke sfeer. 

Ten tweede vonden ze de fanzone heel tof, maar die mocht naar hun mening groter worden opgesteld. Ze zouden het leuk vinden om ook na de wedstrijd door de fanzone te gaan, maar dan is deze al dicht. De deelnemers geven aan dat wanneer de fanzone na de wedstrijd open zou zijn, dit zou helpen met het verspreiden van de massa bezoekers die het stadion verlaat. 

Ten derde ondervonden de deelnemers problemen met de kluisjes. Er waren gewoonweg te weinig kluisjes en communicatie over wat het stadion wel en niet in mocht was onduidelijk. Veel Ajax-fans weten dat je niet met een tas het stadion in mag, maar Oranje fans weten dit waarschijnlijk minder goed. 

Ten vierde vonden ze dat er meer aanwijzingen mogen komen over de manier van vervoer waarmee bezoekers naar het stadion mogen komen. Zeker bij vertrek was het erg druk bij de metrostations. 

Tot slot viel het de deelnemers op dat er veel afval op straat lag rondom het stadion. Ze raden dus aan meer vuilnisbakken neer te zetten. 

 

Oplossing

Groep 3

Om de resultaten visueel te maken en om te laten zien hoe het voor deze groep was om naar de wedstrijd te gaan hebben ze een filmpje opgenomen. Dit hebben ze gedaan in een vlog stijl zodat goed te zien is wat hun ervaringen waren. 

Oplossing

Groep 4

Groep 4 gaf nog aan dat ze het erg ouderwets vonden dat ze de tickets uit moesten printen. Tijdens de presentaties gebruikte deze groep foto’s van het evenement om hun verhaal te vertellen.

Terug naar jaarboek overzicht

Cordaan

“Op welke manier kan zorginstelling Cordaan gebruikmaken van social media om het imago van de zorg te verbeteren en jonge mensen enthousiast te maken voor een baan in de zorg?”

Er werken te weinig mensen in de zorg. Tienduizenden vacatures staan er open en mogelijk loopt dit alleen maar op. Over het algemeen heeft deze sector in de ogen van jongeren een ‘stoffig’ imago, en wordt er soms zelfs negatief naar gekeken. Deels komt dit door de vele negatieve berichten in de media over werken in de zorg: met name de hoge werkdruk en slechte salarissen. Van dit imago wil Cordaan af. Werken in de zorg kan ontzettend leuk zijn, ook voor starters. 

Cordaan wil graag kijken hoe ze de positieve kanten van het werken in de zorg kunnen belichten op social media. Ze hebben deelnemers van Made by 020 gevraagd om mee te denken over deze social media strategie. 

De groepen zijn twee keer op bezoek geweest bij Cordaan. De eerste keer bij het hoofdkantoor en de tweede keer bij een zorglocatie waar deelnemers ook een rondleiding hebben gekregen. Voor de creatieve brainstormsessie zijn ze langsgegaan bij social media bureau Hammerfest, die gespecialiseerd zijn in het maken van creatieve content. De andere bijeenkomsten waren gemeenschappelijk waar we met alle deelnemers de raadszaal van de gemeente Amsterdam, circulair gebouw Circl, de Tolhuistuin, The Student Hotel en Lab 111 bezochten. 

Cordaan was ontzettend verrast door de oplossingen die de studenten hebben bedacht en gaan kijken op welke manier ze dit kunnen verwerken in hun online strategie. 

Oplossing

Groep 7

Groep 7 heeft een online campagne bedacht om zij instromers in de zorg aan te spreken. Ze richten de campagne op mensen die momenteel weinig voldoening uit hun werk halen. Ze roepen hen op zich te laten omscholen voor een baan in de zorg, waarbij je veel kan doen voor een ander. Qua beeldmateriaal hebben ze bedacht om online twee contrasterende afbeeldingen te laten zien; één van iemand die totaal niet blij is met zijn of haar saaie kantoorbaan en een ander waarbij je iemand ziet die voldoening haalt uit een baan in de zorg.

Oplossing

Groep 8

Groep 8 zag al snel in dat het imago van de zorg te negatief is, terwijl dit werk juist heel leuk kan zijn! Zo heb je contact met mensen, kan je wat voor een ander betekenen en zijn ouderen ook nog eens heel grappig. Daarom bedachten zij een online campagne waarbij ze laten zien hoe een dag werken in de zorg eruit ziet. Hierbij ligt de focus niet ligt op dagelijkse werkzaamheden, maar op het sociale contact met cliënten. Ze hebben filmpjes opgenomen waarin jonge zorgmedewerkers challenges aangaan met ouderen. Bijvoorbeeld een challenge waarbij ouderen straattaal leren van jongeren en jongeren oude woorden en gezegden leren van ouderen. Dit laat zien dat jong en oud van elkaar kan leren en dat werken in de zorg ook erg leuk kan zijn. De filmpjes moeten vooral veel humor hebben en leuk zijn om naar te kijken.

Terug naar jaarboek overzicht

Royal Schiphol Group

“Bedenk duurzame oplossingen voor verschillende plekken waar je als passagier in de Schiphol terminals langskomt.”

In opdracht van Royal Schiphol Group hebben twee teams creatieve duurzame oplossingen bedacht voor in de passenger terminals. Duurzaamheid is voor Schiphol een actueel en belangrijk thema. Ze doen bijvoorbeeld al veel op gebied van afval en hebben als doel om in 2030 een emissievrije en afvalvrije luchthaven zijn. Dat betekent dat alle grondstoffen, onderdelen en producten die zij gebruiken worden hergebruikt of gerecycled. Maar er is ook nog winst te behalen, en daarom hebben teams van Made by 020 nagedacht hoe Schiphol duurzaam gedrag van passagiers kunnen stimuleren. 

Als passagier leg je een weg af vanaf je huis tot aan de vliegtuigstoel, de zogenaamde ‘passenger journey’. Schiphol Group heeft deelnemers van Made By 020 gevraagd mee te denken over het verduurzamen van uiteenlopende zaken die je als passagier tijdens deze journey tegenkomt. 

Als passagier leg je een weg af vanaf je huis tot aan de vliegtuigstoel, de zogenaamde ‘passenger journey’. Schiphol Group heeft deelnemers van Made By 020 gevraagd mee te denken over het verduurzamen van uiteenlopende zaken die je als passagier tijdens deze journey tegenkomt. 

Voor deze challenge zijn de groepen twee keer op bezoek geweest bij Royal Schiphol Groep. Ze zijn ook aan de slag gegaan met de Design Thinking Methode samen met Afdeling Buitengewone Zaken, een social design bureau. Hier hebben ze met elkaar nagedacht over interessante concepten en prototypen om te testen. De andere bijeenkomsten waren gemeenschappelijk waar we met alle deelnemers de raadszaal van de gemeente Amsterdam, circulair gebouw Circl, de Tolhuistuin, The Student Hotel en Lab 111 bezochten. 

Royal Schiphol Groep heeft een interne update geschreven over de oplossingen waar de deelnemers mee zijn gekomen en benadrukten tijdens het eindevent op het podium erg blij te zijn met de input van de groepen. 

“Op mijn afdeling werken we vaak met hbo-studenten, of studenten van de TU Delft. Ik vond het daarom erg gaaf om ditmaal met mbo-studenten te werken. Leuke, enthousiaste, jonge mensen met een frisse blik. Er zat zoveel energie in! Het heeft ook iets met mij gedaan… het heeft mijn blik verruimd.”

- Michelle Samson, Duurzaamheid Adviseur bij Schiphol

Oplossing

Groep 5

Groep 5 heeft zich gericht op het tegengaan van plastic afval op Schiphol. Ze hebben een prototype machine ontwikkeld die plastic flesjes recyclet tot een hoogwaardig bruikbaar product. Deze machine heeft als doel mensen op een positieve manier bewust te maken van plastic gebruik op de luchthaven. 

Oplossing

Groep 6

Groep 6 heeft zich gericht op het vergroten van bewustwording onder reizigers en bedacht twee oplossingen. 

De eerste is een wc quiz: een quiz met vragen over wat Schiphol doet aan duurzaamheid. Andere plekken waar deze quiz plaats zou kunnen vinden zijn de gates en de bagagebanden. Hier brengen passagiers enorm veel tijd door en vervelen ze zich vaak. 

De tweede oplossing is gericht op het groene karretje waarmee passagiers vervoerd worden op de luchthaven. Deze karretjes worden echte eyecatchers, waar een pakkende slogan op staat. Een fotogeniek voertuig, waar passagiers mee op de foto willen en vervolgens delen op social media. Het doel hiervan is om een pakkend beeld te creëren waarmee Schiphol wordt geassocieerd met duurzaamheid.