Nieuws

#8 Het eindevent, een spetterende afsluiting Made by 020!

Het zit erop: het 10e traject van Made by 020. Woensdagavond 21 april was het zover; het moment waar de deelnemers van Made by 020 naar toe hebben gewerkt: het eindevent m√©t de presentaties aan de opdrachtgevers van de challenges. We zijn dan ook supertrots op alle deelnemers! ūüéČ‚Ä®‚Ä®

De laatste bijeenkomst van Made by 020 werd afgetrapt door niemand minder dan Kamran Ullah,¬†adjunct-hoofdredacteur¬†van de Telegraaf. Hij kwam¬†studenten een peptalk geven met wat¬†laatste¬†tips om een presentatie geven te rocken. Zijn advies?¬†Voorbereiding is het halve werk. En¬†fake¬†it¬†till¬†you¬†make¬†it¬†‚Äď niemand weet wat jij gaat vertellen, dus als je iets vergeet, maak je niet te druk!¬†

 

Om half 7 stroomden de gasten online binnen en bijna was het tijd voor de eindpresentaties. We startten met een wel heel bijzondere gast, namelijk wethouder Simone Kukenheim! Ze gaf een welkomstwoord en liet de studenten weten hoe bijzonder het is dat de studenten in deze toch wel moeilijke tijden ervoor kiezen om te werken aan hun ontwikkeling door mee te doen aan Made by 020. Daarna was het tijd voor een vraaggesprek tussen de wethouder en deelnemer Niaad. Zij was razend benieuwd naar wat de wethouder zélf allemaal aan haar  eigen ontwikkeling gedaan heeft. De gouden tip van wethouder Kukenheim? Extra kansen pakken door mee te doen aan programma’s als Made by 020! En kijken voor de mogelijkheid om in het buitenland te studeren of reizen.  

 

De groepjes voor de challenge van de gemeente Amsterdam Taskforce Digitale Veiligheid waren als eerst aan de beurt met presenteren. Voor deze challenge hebben de studenten een advies uitgebracht aan communicatieadviseurs van de gemeente om jongeren kritisch te laten kijken naar desinformatie. Een greep uit de oplossingen waren:

  • Een podcast/talkshow van de gemeente waarin gesprekken worden gevoerd over maatschappelijke thema‚Äôs door mensen met¬†verschillende¬†meningen en perspectieven.¬†
  • Een jongerendebat waarbij jongeren met elkaar in gesprek gaan over verschillende maatschappelijke thema’s waarbij de gemeente aanwezig is om zo meer inzicht te krijgen in de belevingswereld van de jongeren.
  • TikTok-campagne waarbij video’s verspreid worden om bewustzijn te cre√ęren over desinformatie en nepnieuws. Zet daarbij twee verschillende perspectieven tegenover elkaar en laat zien hoe framing werkt.
  • Een corona-muur waar inwoners van de stad kunnen uiten hoe zij zich voelen, met elkaar in gesprek kunnen √©n waar de gemeente kan zien wat er speelt onder Amsterdammers.

Voor Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid hebben studenten zich ingeleefd in de situatie waarin hun beste vriend of vriendin vatbaar blijkt te zijn voor desinformatie. Ze hebben manieren bedacht om met deze vriend of vriendin in contact te blijven. Een aantal idee√ęn:

  • Een¬†lesprogramma met (1) een onderdeel theorie¬†waarbij een psycholoog komt praten over emoties die komen kijken bij de verspreiding en het zien van desinformatie. Vervolgens gaan we de praktijk in met een (2)¬†kaartenspel waarmee jongeren met elkaar in gesprek kunnen gaan over thema’s die linken aan desinformatie.¬†De les wordt afgesloten met een (3) filmpje die iedere student voor zichzelf opneemt met tips over wat ze moeten doen wanneer ze desinformatie tegenkomen.¬†
  • (Online) quiz waar jongeren hun eigen emoties en die van hun vrienden kunnen toetsen
  • Een TikTok-campagne met prikkelende video’s die als een soort wake-up call bedoeld zijn


Tot slot heeft NOS 
Stories de studenten gevraagd om een nieuwsitem te maken over een onderwerp wat zij interessant vinden (en te weinig terugzien binnen het huidige nieuws) én hoe je zorgt dat dit nieuwsitem betrouwbaar is:

  • Mentale gezondheid onder jongeren waarbij een psychloog¬†ge√Įnterviewd¬†wordt¬†over de oorzaken en gevolgen van depressie en stress. Daarna worden verschillende bronnen van het CBS, RIVM en¬†Youngminds¬†gebruikt om trends rondom mentale gezondheid te laten zien. Tot slot komen de studenten zelf in beeld om eigen verhalen te delen.¬†¬†
  • Het (negatieve) effect van het social media gebruik op jongeren in tijden van corona. En daarbij vooral jongeren aan het woord laten.
  • Woningmarkt x mbo-studenten: hoe moeilijk het is voor mbo-studenten om aan een betaalbare woning te komen.¬†Daarom wil deze groep een special maken van drie weken waarbij verschillende onderdelen van dit probleem besproken gaan worden. Dit wordt gedaan aan de hand van volgers die zelf filmpjes kunnen insturen. Hoe creatief!

Alle opdrachtgevers waren enorm enthousiast over de oplossingen! Wie weet komt het nog tot een vervolg…

 

Tot slot hebben de studenten hun welverdiende certificaat mogen ondertekenen en na een laatste groepsfoto was dat het einde van traject 10. We zijn enorm trots op alle studenten die keihard gewerkt hebben aan zichzelf én aan een maatschappelijke challenge. We willen graag onze peer coaches Meike, Fleur, Melis, Luca, Justinn, Lisanne, Dorus, Sharon, Inssaf, Laura en Karlijn bedanken voor hun betrokkenheid en enthousiasme. Ook een groot woord van dank aan alle partners en sprekers die Made by 020 hebben mogelijk gemaakt: Gemeente Amsterdam Taskforce Digitale Veiligheid, Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NOS Stories, de Correspondent, Tosti Creative, Limelights, Sollicitatiemarkt, DROG, Rebecca Trouwee en Miek Crouzen van Bhodi, Jeroen Pen, Kamran Ullah en Lev Avitan. 

 

Stay tuned voor T11!  

Vragen? Neem contact met ons op.

Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.