challenge updates

Traject 05

“Hoe kunnen we voorkomen dat jongeren in de schulden komen door hun smartphone?”

Maar liefst de helft van de Amsterdamse jongeren tussen de 18 en 27 jaar verkeert in schulden. De oorzaken zijn vaak alledaags: het afsluiten van een telefoonabonnement waarvan de rekening automatisch wordt afgeschreven, spullen online bestelen en achteraf betalen of net te dure kleding pinnen waardoor je ongemerkt in het rood komt te staan. Het hebben van schulden veroorzaakt stress, en kan zelfs leiden tot slechte schoolresultaten en -uitval. Redenen genoeg om schulden onder jongeren te voorkomen. Hoe zorgen we ervoor dat minder Amsterdamse jongeren in schulden belanden door hun smartphone?

KPN

#Bedrijven

Stichting MaDi

#Bedrijven

Iona Tziaris

#Peer coach

Britt Munting

#Student

Fleur Offerman

#Student

Isis de Waard

#Student

Mila Luk

#Student

Cristina Sirach Endara

#Student

Shay Domacesse

#Student

Update #5 -

Het Eindevent!

16 januari hebben alle studenten van Made by 020 hun oplossing mogen pitchen. Dit deden ze in de grote zaal van Q-Factory.  Zo ook het groepje dat zich bezig heeft gehouden met de challenge: “Hoe kunnen we voorkomen dat jongeren in de schulden komen door hun smartphone?”

De studenten mochten hun idee pitchen en kregen naderhand een groot applaus voor hun fantastische idee! Namelijk een ingebouwde Quiz bij de provider. De Quiz moeten de jongeren doen voordat zij een abbonement kunnen afsluiten.

 

 

 

Update #4 -

Uitwerken oplossing

Deze week hebben we de oplossing voor onze challenge uitgewerkt. Uit onze enquête onder meer dan 70 jongeren blijkt dat niemand weet wat een BKR registratie is en wat dat voor hem of haar betekent. Ook geeft de meerderheid aan niet te weten bij wie ze terecht kunnen als ze hun abonnement niet kunnen betalen. Dit kan zo niet langer!

Onze oplossing is een QUIZ in de applicatie van de provider. Jongeren kunnen de QUIZ spelen om een prijs te winnen (5000mb gratis, €5- factuurkorting etc). Door het spelen van de QUIZ komen jongeren achter de informatie die ze tot voorheen nog niet wisten en zijn ze op de hoogte van belangrijke informatie over hun telefoonabonnement. We zijn bezig met een prototype van de QUIZ te ontwikkelen zodat we op het eindevent een steengoede presentatie hebben!

 

 

Update #3 -

Afronden van de onderzoeksfase

Deze week hebben wij onze onderzoeksfase afgerond. We hebben in de afgelopen weken veel kennis op kunnen doen bij de bedrijven en achtergrondinformatie die we hebben opgezocht. We hebben al deze kennis geordend door het maken van een mindmap. We hebben ons team opgedeeld in twee subgroepen voor het bedenken van een goede conceptoplossing. Deze twee oplossingen hebben we met elkaar besproken. Heel mooi om te zien was dat allebei de groepen elkaar naadloos aanvulden.

 

We hebben nu een conceptoplossing waaruit we de komende weken verder naartoe zullen werken. Daarnaast willen we een enquête onder jongeren uitzetten waarin we kunnen peilen of onze conceptoplossing aansluit bij de doelgroep.

 

De komende weken gaan we vooral aan de slag met het besteden van aandacht aan de persoonlijke ontwikkeling van de studenten. Dit doen wij tijdens de komende workshopweken. Wij boffen heel erg want we krijgen een workshop over presenteren van Mourad el Moussati!

 

 

Update #2 -

Op netwerkgesprek bij KPN

Hoe gaat een groot bedrijf zoals KPN om met schulden onder jongeren door hun smartphone? Deze vraag stond centraal bij de studenten tijdens het netwerkgesprek deze week.  Ze kregen een informatieve PowerPointpresentatie en een rondleiding door het bedrijf. De studenten hebben hun challenge in een nieuw perspectief kunnen zetten door dit gesprek. Ze bekeken nu de challenge door de ogen van het bedrijf en niet alleen door die van jongeren.

Update #1 -

Kick- Off

Vragen? Neem contact met ons op.

Je kan ook mailen naar hello@madeby020.nl
of bellen op 020 305 9272.